Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> VÄXTSAMODLINGSTABELL, Mitt bästa hjälpmedlet i ekologisk odling
          wanda.gabriella....
          Inlägg 15-08-2010, 18:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 25 862

När vi tittar på vilda växter i deras naturliga miljö kan vi se, att där människor inte ingrep genom plantering, är växternas naturliga samspel det bästa möjliga: de "skyddar" varandra från naturliga fiender & jorden förblir i balans. Det visste gamla bönder om . Rudolf Steiner, Maria Thun, Mieczyslaw Górny, Louise Riotte bidrog till att växternas positiva påverkan på varandra kom i dagsljuset igen under namnet "biodynamisk odling". Jag skapade "summan av kardemumman" i en tabell som mina kompisar uppmuntrade mig att sälja till andra trädgårdsfantaster som vill odla biodynamisk. Den är 42x58,8cm och kan hängas på väggen. Jag säljer den genom ADLIBRIS VÄXTSAMODLINGSTABELL. Den kostar 69 kronor. Testa gärna själv hur det fungera yahoo.gif

Redigerat av wanda.gabriella.umiecka: 15-08-2010, 18:48
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  wandas_samodlingstabell_web.jpg ( 392.54k ) Antal nedladdningar: 93

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          morris matte
          Inlägg 19-08-2010, 17:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 13 241

Samodling studeras även på Ultuna i Uppsala av deras ekologiska avdelning/fakultet. Brukade förr prenumerera på deras forskningsresultat.
          Det som påverkar samodling förutom växternas krav på jord (sur mindre sur ex.vis) är att rötterna tar upp olika näringsämnen ur jorden olika takt och även avger s.a.s. 'förbrukade' näringsämnen som kan påverka en annan växt antingen positivt eller negativt. Allra tydligast ser man detta hos granen. Under den växer nästan inget.
          Jag tror att det kan i framtiden ge oss mycket vad gäller bekämpning av olika oönskadde iinsekter eller är det bara önsketänkande ? Synd att den gamla sanningen om lök och morötter inte var sann. Men med nyfikenhet, ifrågasättande och öppna ögon lär man sig hela tiden ngt nytt. angel_not.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 19:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon