Hej!
Jag har inga husdjur och aldrig haft hamster men tycker att de ser mkt söta o gulliga, och har ofta velat ha just hamster. Egentligen har jag aldrig köpt ett husdjur för mig själv. Jag föddes till en familj med katt, så katten var min första barndomsvän. Katten är så skön att ha för att den är mer självständig än ngt annat husdjur. Sedan fick jag undulat från en kusin. Svårt med katt o undulat. Katten fick tränas en del, och en gång fick katten nästa undulaten. Vi alla försökte fånga undulaten som flög, men ändå lyckades just katten. Sedan sprang den rakt ner under sängen, men pappa lyckades ta undulaten från den, och undulaten repade sig...tack o lov. Hörde om att katter kan hipnotisera bur fåglar och få de ut ur stängda burar. Om man frågar mig skulle jag tillåta människor endast katt ev kanin, råtta, inga exotiska djur. Varför? Jo vad händer om de råkar hamna i naturen, hur ska de överleva där? Men nu är det som det är eller hur... Önskar att en mkt rik man/kvinna börjar ett projekt att köpa undulater från folk och föra de tillbaks till australien där man låter de gradvis vänja sig vid att leva i naturen. Men undulater är duktiga flygare de skulle KANSKE kunna vänja sig vid att leva även som flyttfåglar ... bra långsökt eller hur... På TV såg ett program hur en hamster fick en bulle och veterinären tyckte att de kunde räddat den om man kommit tidigare. Sedan såg jag för flera år sedan hur en kvinna med hund hade fått veta från vet att man måste avliva hunden o att en annan vet däremot hjälpte hunden utan avl., och hunden blev inte av. Det var på nyheterna för några år sedan. Känns av egen erfarenhet som om vet för snabbt o lätt föreslår avlivningar. Och när man får veta att det finns vet som på fritiden är jägare, då förstår man att husdjurets inst. skräck när husdjuret måste till en sådan. De har argument att djuren inte ska få lida, men varför kan man inte ge smärtstillande, och en slags paliativ omvårdnad istället... Tänker bara hur gnagare används i många djurförsök, men när det kommer att hjälpa de då blir det avlivning istället. Hur som helst som djurägare är man tacksam att det finns veterinärer. Lycka till!/ Mvh
|