Jag håller med de flesta här och tycker nog som Kerstin z5-6, vill du VERKLIGEN ha gräsmatta på 4000 kvm ?? Det kräver sin man, tror jag. Jag förmodar att det är steksol hela dagen, inga träd alls ? Tänk på var solen går upp / ner och vid vilken tid, var ni vill ha växthus, fikaplats, hängmatta, vatten, "lekplats". Tänk på var det skulle vara skönt med skuggande träd ... Vill ni verkligen ha det helt platt ?? Varför inte låta alla buckor och försänkningar komplettera varann. Jag menar; gräv ut försänkningarna och lägg det materialet på bucklorna. I försänkningarna kan du sen varva med BRA matjord för en rabatt eller gräva en damm eller, ännu hellre, så växter som inte kräver så mkt näring, typ ängsväxter. Dom måste dock slås på sensommaren, när de fröar och gärna med lie. Har du sten eller berg som kommer upp i dagern ? Gräv fram mera av den och gör en "stenrabatt". Urberg har jag ganska mkt av i min trädgård och det är SÅ vackert, speciellt när det regnar !! Stenen skimrar och nästan glöder. Annars håller jag med JRo; grisar är fantastiska markberedare ! MKT bättre än den modernaste bearbetningsmaskin man kan tänka sig ... Kanske grannarna har koll på var du kan "låna" 5-6 smågrisar ? En vän till mej hade 4 smågrisar gående på en typ av äng, lite sank, en hel sommar. Visst, de behövde stängsel, men inte mer än 30-35 cm högt ! Nu var det ju elstängsel och vi stod o kollade när de släpptes ut för 1a gången. Två stötar på trynet per gris, sen visste de PRECIS var man inte skulle gå. Otroligt klipska djur ! Har själv en hektar förvildad åker / betesmark, nu blev jag jättesugen på grisar helt plötsligt !! Lycka till !!
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|