Helen J - jag är benägen att hålla med dig generellt om beskärningstipset men jag har sett smultronschersminer formbeskurna som bildat täta, stora bollar. Men formbeskärning är ju något annat än vaktmästarbeskärning också - formbeskärningen görs i fjolårsved på våren och följs sedan ofta upp på sensommaren. Mycket jobb!
Men nej, inte så mycket blom som på en friväxande buske förstås. Men en del faktiskt.
Om man skär in en smultronschersmin mer än på fjolårsved och sedan följer upp med formbeskärning så kommer man först att få vänta på blom och sedan få en tät buske med mindre blom.
Själv har jag experimenterat en del med smultronschersminer, och lärt av en del misstag. Ett år skar jag bort all död ved och all gammal i ett par stora buskage - på våren förstås, eftersom jag ville stimulera skottbildning. Kände mig mycket nöjd vid grenbränningen efteråt. Dessa buskar stod flera år efter detta som glesa, trista, tunnblommande individer. Ända till jag kom på att grendöden ju berodde på jordtrötthet och torka. En halv säck kogödsel och lite krafs i jorden samt rejäl bevattning, ca 100 l lite då och då satte fräs. Nu, många år efter första misstagen, vågar jag beskära igen och hoppas på nya skott.
--------------------
|