Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga litet kök i trädgården?
          annelise
          Inlägg 15-08-2004, 11:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 3 492

Har fått idén att försöka bygga ett litet arbetskök i trädgården, i anslutning till altanen - eftersom jag tycker att det är så trist att gå in i stugan för att förbereda och laga mat, diska, et c. Speciellt nu när vädret är så underbart!

Undrar om någon annan har gjort något liknande och om ni har några råd att ge? Det vore ju skönt om man kunde förvara tallrikar, bestick, rotfrukter, et c, i "uteköket" och därför tänker jag att det skulle behöva kunna låsas när vi åker hem från stugan också... har någon någon idé om hur man skulle kunna lösa detta? Det får helst inte bli alltför dyrt...

*full av idéer... men tummen inte alltid så välplacerad*

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-08-2004, 20:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Har man tak och det inte tegnar in kan man ha elspis ute året om. Kolla eldragningarna så att det inte går lösa sladdar igenom dörrar som stängs och klämmer dem och att du har jordade uttag bara. Kylskåp likadant, tål allt utom regn.

När jag hade kylskåp ute fick jag ett gammalt av grannen. det är trist att behöva släpa ut och in alla prylar och risken är att säsongen ute blir så kort. Man blir för sen att komma ut på våren när man har en massa släpande framför sig. Med spis likadant - vem behöver fler än 2 plattor på sommaren... Kostar några hundralappar med en liten tvåplattespis utan ugn.

På sommaren använder jag ett litet 12V kylskåp som det får rum en ost, edtt paket margarin och några mjölk i. Resten får vara i skuggan - kalla grönsaker och annat är inte gott iallafall. På vintern behöver man inte så mycket kylskåp, snarare en låda som håller lite värme. Merparten av året är det ju perfekt kylskåpskallt utomhus. Men man måste skydda maten för hungriga djur.

Eftersom jag levt på båt i många år har jag kommit att rätta maten efter kyltillgången. Det är inte alla som gillar att leva så men jag tycker det är härligt när vintern kommer och jag kan köpa kylkrävande varor helt obegränsat.

Kerstin - ditt glashus är underbart vackert! Jag funderar på att göra en zon 3-variant här med en avtagbar kortsida. Har funderingar på hur jag ska lösa värmen i huset, vill lägga skiffersten och ha svagt uppvärmda jordbäddar. SKiffersten och vattenburen golvvärme är ingen hit så kanske får jag lägga golvvirke emellan. Å andra sidan är golvvärme ingen hit för växter över huvud taget, men det kanske jag kan lösa med att ha allt i jordbäddarna med en avskild vattenledning så att jag kan reglera (så har jag gjort i nybygget - vid alla fönster går en särskild slinga som jag kommer att ha avstängd när det inte är extrem kyla så att växterna trivs).

Mycket space för växter i öppna bäddar med kontakt med marken utanför ska det bli iallafall och vedspisen är redan inköpt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 01:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon