Jag har också flyttat pioner med framgång. Det var på våren jag flyttade dem, eftersom jag inte hade tid under hösten. Det året blev det inga blommor (bara intorkade knoppar), men året efter blommade de normalt. En annan pion flyttades två gånger samma sommar och slokade rejält efter andra flytten som var mitt i julihettan. Året efter blommade den fint. Jag tror som redan nämnts att detta med flyttkänsligheten är mycket sortberoende. Mina pioner verkar gilla lätt trädskugga som skyddar från det värsta gasset mitt på dagen, då blommar de lite längre. I för djup skugga blommar de inte (därav ett par av flytterna). Det är svårt att säga vad som kan vara problemet med just dina pioner utan att se hur de står osv. Du kan ju alltid prova att gödsla med välbrunnen hästgödsel, det gillade mina pioner. Stenmjöl (mylla ner i jorden) och finfördelad vallört (lägg som täck) ger mycket fosfor och kalium men jämförelsevis lite kväve. Det kan du också testa. Håller man sig till organiska gödselmedel (dock inte fågelgödsel) + stenmjöl kan det inte bli så fel.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|