CITAT (KRT @ 22-08-2010, 21:05)

Hur torkar du den? Är rädd att den börjar mögla inifrån innan den blir torr om man hänger den i rumstemperatur (har hänt).
Har det? Jag lägger bara mina på en öppen plats i hemmet....just nu på mikron, sedan torkar de och de brukar även bli lite rödare om de inte var det från början. I år har jag så förba**at med frukt så mikron kommer inte att räcka till på långa vägar. Funderar på att göra en chilifläta på ca metern så de får hänga och torka.
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 21:05)

Smaka innan, är du tokig

Men du menar kanske inte att stoppa en frukt i munnen och se om man överlever

Jomenvisst överlever du, lite guts får man ha om man gillar chili i maten. I år var mina konsumchili all time high i capsiacin, stoppade in en liten cirkel med tjockleken 2 mm från en chili som var ca 1,5 cm i diameter. Efter två tugg så spottade jag ut den (min standardmetod) och sedan väntade jag....ujujuj starkt var det. Jämfört med de chilis som de kommer ifrån dvs vanlig matlagningschili så var mina x10 och jag överdriver inte. Hade i drygt 2 chilis i 5 liter chili con carne och det kändes. Jag och barnen åt i vanlig ordning men en vän på besök tyckte det var lite i överkant starkt....hehe på två "konsum"chili!
Gul chili har jag inte provat, mina de går från grön (vilka jag använder) till lila och sedan röda (använder helst). Stykemässigt har iaf inte jag känt ngn skillnad mellan det gröna mognadsstadiet och det slutgiltiga röda. Jag är nog mest nöjd med att jag får så fantastiskt mycket frukt...märkte för några år sedan att konsumchili ger fantastisk avkastning jämfört med mexikanska och thailänska "finsorter". I år så satte jag så pass många att jag faktiskt fick 6 plantor över till mig själv efter att släkt och vänner har varit å rånat mig på allt jag odlat. Där är ett annat knep jag lärt mig i år för att kunna maximera utrymmet i mitt lilla fönster där jag förodlar mina chilis på vårkanten....2 dL plastglas, perfekta att sätta många frön och ställa tätt i fönstret. När man sedan sållat bort de glas där inget kom så går man till seven eleven och hämtar hem så många man behöver av deras största muggar och planterar om i. I dessa muggar växte de sig 50 cm med blommor i år, innan utsättning.
Gula behöver nog inte vara starkare än röda och vise versa, det har nog mer med sort och jag hävdar odlingförhållanden att göra.
Ngt är fel med min dator eller telefon eller programvara, men jag kan inte koppla min galaxy S till datorn annars hade jag visat lite bilder....ska fixa får maila.