Har varit med i hemvärnet som sjukvårdare i några år men slutatde p.g.a av att jag blev förbannad på övningarna som inte fungerade som jag tyckte i alla fall. Fick ta hand om låtsassjuka och de var för det mesta fulla hemvärnsgubbar som inte kunde klara att gå med vapen m.m. och inte fanns det någon disiplin heller. Var ju på olika utbildningar och sedan när man kom till sin egen hemort där man hörde hemma så fungerade inte det man hade lärt sig. Fick sitta ibland flera timmar sysslolös vid övningar m.m. Var några som försökte skoja till det men det blev lite för allvarligt. De skulle hämta en skadad med den privatrekvirerade bilen och när de kom tillbaka hade med sig en bår med en jordhög på och meddelade att det var för sent att hämta någon skadad. Vårt befäl blev fly förbannad på dem så de fick åka hem. Men när nästa patient kom in så sa han inte ett ord för det var en person som var stupfull och hade skarpa skott till sitt vapen och var ute bland vanligt folk för han skulle försvara järnvägen. Då tände jag och därefter slutade jag ca 6 mån. efter.
Tyckte annars det var roligt att lära sig olika saker men när det sedan inte fungerade i verkligheten är det ju onödigt att lära sig.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|