CITAT (flaxss @ 25-08-2010, 20:45)

hmm inte ska de ha någon frostnatt

inte citrusarna, länk
http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmdock dom tåligaste arterna/sorterna tål någon lätt frostnatt men blommor, frukt och ny tillväxt kan frysa ihjäl. några få går även ha på friland som citrontörne (kanske ska skriva om den på min sida, har inte uppdaterat den på länge).
men generellt sett tas alltså citrusarna in innan första frostnatten alltså när det börjar gå ner mot +5c +2c ska dom in. ibland om det är varma dagar kan dom tas ut igen. beror om man orkar bära dom ut och in.
Avokadon tas in innan frosten. även om jag glömde en ute som klarade förvånansvärt mycket rejäl frost. så är det nog ändå säkrast att ta in den innan frosten då det inte behövs för avokado.
Oliven kan gärna ha någon frostnatt, någon lätt frostnatt gör att den stimuleras till att blomma till våren (oliver korspollineras av vinden, så det behövs två st för frukt). dock frukten den ev har tål inte så mycket frost, dessa bör skördas och läggas in i saltlag. eller om frukterna inte är klara så tas den in innan frosten och låter frukterna mogna över vintern och sedan till nästa höst kan man ge den lite frost. oliven övervintrar du ljust (extraljus)inne i en temp på ca +1c +15c. har den inte fått kyla ute på hösten är det bäst att hålla en vintertemp på +1c +5c. har den fått kyla ute under hösten kan den ha det lite varmare på vintern men då är ljuset extra viktigt.
Fikon hur mycket den tål beror på sort, dock de flesta sorter tål några frostnätter utan problem. och fikon ska helst också fälla löven ute. frukter som är gröna och omogna och inte större än en glaskula klarar frost och vinterkyla. resten brukar fällas.
fikon övervintras under vintern mörkt och kallt men frostfritt (ca 0c +10c) eller i sval rusmtemp och extraljus. samma som för oliven alltså beroende om den fått höstkyla eller inte.
vad roligt att den har fullt med frukt

mognar dom inte i år som gör dom det nästa år.
Vad skulle jag göra utan dig
Jag måste läst fel...ändå tycker jag att jag verkligen luuuuusläser din sida om växter för den är otroligt bra och informativ!!!
Okidoki...då låter jag dem stå ute några dagar till...så länge jag vågar....
Fikonen/frukterna är allt mellan en vindruva och ett plommon i storlek, dock inga mogna.
Men jag läste någonstans att om man har rätt belysning och temp kunde man få frukt till jul...om man hade tur....
Tack Flaxss för dina råd och dåd!!