Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrusfråga/Flaxssfråga :)
          Suz
          Inlägg 25-08-2010, 19:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Hej!
          När tar jag in citrusarna? Jag bor i Stockholm och ännu har inte tempen krypit ner under 10 grader (13 som lägst).

Flaxss....på din sida står det att de ska ha nån frostnatt....
          Avocadona, oliverna och fikonen...är det samma regler för dem?

Edit, Fikonen bär massor av frukt!

Redigerat av Suz: 25-08-2010, 19:19

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-08-2010, 19:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hmm inte ska de ha någon frostnatt unsure.gif inte citrusarna, länk
          http://flaxss.webs.com/sktselrd.htm

dock dom tåligaste arterna/sorterna tål någon lätt frostnatt men blommor, frukt och ny tillväxt kan frysa ihjäl. några få går även ha på friland som citrontörne (kanske ska skriva om den på min sida, har inte uppdaterat den på länge).

men generellt sett tas alltså citrusarna in innan första frostnatten alltså när det börjar gå ner mot +5c +2c ska dom in. ibland om det är varma dagar kan dom tas ut igen. beror om man orkar bära dom ut och in.

Avokadon tas in innan frosten. även om jag glömde en ute som klarade förvånansvärt mycket rejäl frost. så är det nog ändå säkrast att ta in den innan frosten då det inte behövs för avokado.

Oliven kan gärna ha någon frostnatt, någon lätt frostnatt gör att den stimuleras till att blomma till våren (oliver korspollineras av vinden, så det behövs två st för frukt). dock frukten den ev har tål inte så mycket frost, dessa bör skördas och läggas in i saltlag. eller om frukterna inte är klara så tas den in innan frosten och låter frukterna mogna över vintern och sedan till nästa höst kan man ge den lite frost. oliven övervintrar du ljust (extraljus)inne i en temp på ca +1c +15c. har den inte fått kyla ute på hösten är det bäst att hålla en vintertemp på +1c +5c. har den fått kyla ute under hösten kan den ha det lite varmare på vintern men då är ljuset extra viktigt.

Fikon hur mycket den tål beror på sort, dock de flesta sorter tål några frostnätter utan problem. och fikon ska helst också fälla löven ute. frukter som är gröna och omogna och inte större än en glaskula klarar frost och vinterkyla. resten brukar fällas.

fikon övervintras under vintern mörkt och kallt men frostfritt (ca 0c +10c) eller i sval rusmtemp och extraljus. samma som för oliven alltså beroende om den fått höstkyla eller inte.

vad roligt att den har fullt med frukt bravo.gif mognar dom inte i år som gör dom det nästa år.

Redigerat av flaxss: 25-08-2010, 19:45

Citera
          Suz
          Inlägg 25-08-2010, 22:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

CITAT (flaxss @ 25-08-2010, 20:45) *
          hmm inte ska de ha någon frostnatt unsure.gif inte citrusarna, länk
          http://flaxss.webs.com/sktselrd.htm

dock dom tåligaste arterna/sorterna tål någon lätt frostnatt men blommor, frukt och ny tillväxt kan frysa ihjäl. några få går även ha på friland som citrontörne (kanske ska skriva om den på min sida, har inte uppdaterat den på länge).

men generellt sett tas alltså citrusarna in innan första frostnatten alltså när det börjar gå ner mot +5c +2c ska dom in. ibland om det är varma dagar kan dom tas ut igen. beror om man orkar bära dom ut och in.

Avokadon tas in innan frosten. även om jag glömde en ute som klarade förvånansvärt mycket rejäl frost. så är det nog ändå säkrast att ta in den innan frosten då det inte behövs för avokado.

Oliven kan gärna ha någon frostnatt, någon lätt frostnatt gör att den stimuleras till att blomma till våren (oliver korspollineras av vinden, så det behövs två st för frukt). dock frukten den ev har tål inte så mycket frost, dessa bör skördas och läggas in i saltlag. eller om frukterna inte är klara så tas den in innan frosten och låter frukterna mogna över vintern och sedan till nästa höst kan man ge den lite frost. oliven övervintrar du ljust (extraljus)inne i en temp på ca +1c +15c. har den inte fått kyla ute på hösten är det bäst att hålla en vintertemp på +1c +5c. har den fått kyla ute under hösten kan den ha det lite varmare på vintern men då är ljuset extra viktigt.

Fikon hur mycket den tål beror på sort, dock de flesta sorter tål några frostnätter utan problem. och fikon ska helst också fälla löven ute. frukter som är gröna och omogna och inte större än en glaskula klarar frost och vinterkyla. resten brukar fällas.

fikon övervintras under vintern mörkt och kallt men frostfritt (ca 0c +10c) eller i sval rusmtemp och extraljus. samma som för oliven alltså beroende om den fått höstkyla eller inte.

vad roligt att den har fullt med frukt bravo.gif mognar dom inte i år som gör dom det nästa år.

Vad skulle jag göra utan dig confused.gif
          Jag måste läst fel...ändå tycker jag att jag verkligen luuuuusläser din sida om växter för den är otroligt bra och informativ!!! tummenupp.gif

Okidoki...då låter jag dem stå ute några dagar till...så länge jag vågar....
          Fikonen/frukterna är allt mellan en vindruva och ett plommon i storlek, dock inga mogna.
          Men jag läste någonstans att om man har rätt belysning och temp kunde man få frukt till jul...om man hade tur....
          Tack Flaxss för dina råd och dåd!! thanks.gif blomma.gif

--------------------
          Zon II

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-08-2010, 16:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Suz @ 25-08-2010, 23:29) *
          Vad skulle jag göra utan dig confused.gif
          Jag måste läst fel...ändå tycker jag att jag verkligen luuuuusläser din sida om växter för den är otroligt bra och informativ!!! tummenupp.gif

Okidoki...då låter jag dem stå ute några dagar till...så länge jag vågar....
          Fikonen/frukterna är allt mellan en vindruva och ett plommon i storlek, dock inga mogna.
          Men jag läste någonstans att om man har rätt belysning och temp kunde man få frukt till jul...om man hade tur....
          Tack Flaxss för dina råd och dåd!! thanks.gif blomma.gif

tack, glädjer mig att du gillar sidan kompiskram.gif

jag bor ju i södra VG i zon 3-4 (svensk zon). här får vi första frostnatt i okt (ibland slutet av sept och ibland början av nov). så än är alla mina citrusar ute. i mitten av sept tar jag in dom tropiska citrusarna. och i okt-nov (beroende på hur kalla nätterna är) tas nästan alla citrusar in. dom härdigaste jag har, tas in någon gång i nov-dec. och då brukar jag ockås skydda dom dom första frostnätterna.

Oliv och fikon tar jag in någon gång i nov-dec (beroende på hur vädret artar sig). så dina växter borde du kunna ha ute i en månad till minst.

ja fikon frukterna avstannar under vintern om växten står kallt men frostfritt och mörkt, ska du ha mognad under vintern bör nog tempen ligga runt +15c +30c och extraljus. ska du ha alla mogna så får du nog behandla fikonet som med oliven. dvs att ett år inte utsätta den för frost och fokusera på frukterna. dom som är som plommon borde snart bli mogna. har du en sort som ger gröna frukter så ändrar dom ju inte färg.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Suz   Citrusfråga/Flaxssfråga :)   25-08-2010, 19:18
          Suz   tack, glädjer mig att du gillar sidan :kompiskram:...   29-08-2010, 11:34
          flaxss   Återigen stort tack för att du alltid tar dig tid ...   29-08-2010, 20:10
          Suz   tack tack det har jag, fast snart bär det av till ...   29-08-2010, 20:51
          Bassam   Hej Du behöver inte tänka på special lampa. H: BA...   29-08-2010, 17:20
          imjoh   Hej. Själv tar jag in mitt citronträd i huset, stå...   29-08-2010, 19:11
          flaxss   tack tack :smiley_small_hug: men nu är jag hemma i...   30-08-2010, 09:57
          Suz   tack tack :smiley_small_hug: men nu är jag hemma i...   30-08-2010, 14:43
          flaxss   Och vi tycker det är jätteroligt när du är här...   30-08-2010, 14:58
          Suz   vilka citrusar har du ? för dom har ju olika tål...   30-08-2010, 15:09
          flaxss   Du det är en mycket bra fråga :g: Jag satte kärn...   30-08-2010, 17:57
          Suz   det kommer gå bra denna natten (om du inte får fro...   31-08-2010, 14:22
          flaxss   Ska ut och studera dem enligt din kanonbra beskriv...   31-08-2010, 17:17
          Bassam   Hej Det är bättre om man inte chansa så mycket. ...   30-08-2010, 17:45
          imjoh   Jag brukar låta citron och lime stå ute så länge d...   31-08-2010, 08:43
          flaxss   Jag undrar om ni beskär era citrusar, har varit in...   31-08-2010, 10:14
          biodynamisk   Jag har en citronplanta som jag beställde från bak...   31-08-2010, 19:02
          flaxss   plantera om den till våren, ingen mening att störa...   31-08-2010, 19:20
          Suz   plantera om den till våren, ingen mening att störa...   04-09-2010, 09:45
          Stevick   Vilka citrusar räknas som tropiska o vill in ...   02-09-2010, 09:18
          flaxss   hmm det kanske jag borde skriva på min sida också ...   02-09-2010, 11:27
          flaxss   hmm det kanske jag borde skriva på min sida också ...   02-09-2010, 13:49
          Stevick   Jag börjar med att säga varsågod då ;) Sedan säge...   02-09-2010, 11:38
          flaxss   glaset skyddar ju lite mot nattkylan och ger lite ...   02-09-2010, 11:58
          flaxss   stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om...   04-09-2010, 10:06
          Suz   stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om...   04-09-2010, 10:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon