Någon enstaka gång hittar man dem på torget eller stormarknaden (i större tätorter). Jag har också hittat djupfrysta i en invandrarbutik!
Nej, det blir inga stora mängder i en trädgård. Men jisses vilken delikatess! Det finns många sätt att tillaga dem. Själv föredrar jag enkla varianter när jag har prima råvaror. Slowfood.
Något av det godaste jag vet är detta: sprita förväll hastigt i saltat vatten. Skala varje böne (eller gör det innan du förväller. Under tiden du pysslar med bönorna häller du lite olivolja i en kastrull som du sätter på låg värme. OBS låg! Släng i några färska salviablad, en skivad vitlöksklyfta. När salvian (efter en bra lång stund) ser lite friterad ut och vitlöksskivorna skiftat lite färg men inte blivit brynta - då häver man ner bönorna i oljan. Några få varv med pepparkvarnen. Det ska helst inte fräsa eller steka - bara dela lite smaker tillsammans. Någon värmebubble ska synas.
Då drar man kärlet avvärmen. Just denna dag råkar man ha ett gott vitt bröd hemma. Vitt surdegsbröd kanske. Någon oliv och skinka eller salami + en getost om man gillar det.
Naturligtvis kan du avnjuta denna förträffliga böna på många andra sätt! (Men jag avundas dig).
Man kan torka. Men testa att ät dem färska. Torkade går ju att köpa!
|