Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Våran balkong., Larvattack på några av plantorna.
          T&T
          Inlägg 02-08-2010, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 32 525

Hej!

Först en kort presentation av T&T (Therese & Thomas) balkong eftersom vi är nya medlemmar på Odla.nu. Det började när Therese flyttade till första egna lägenheten med tomatplantor och smultron. Sedan har det under årens lopp utvecklats med chiliplantor av olika sort. Sedan tog det ytterligare fart på odlingarna när jag flyttade in som växt upp på landet och där odlat i grönsaksland. Så i år har det odlats en massa på balkongen - potatis, lök, sockerärtor, rosenbönor, gurka, paprika, smultron, kryddor av olika sort, physalis men framförallt tomater av olika sorter.

balkongens odlingar.jpg

Nu till larvattacken. Vår paprikaplanta har blivit mest utsatt för larver och ser därför ut så här nu.

larvernas skadegörelse.jpg

Larverna som gjort detta ser ut så här.

larv1.jpg

larv2.jpg

Jag har försökt att plocka dem så fort jag sett några men det är ju oftast först när bladen blivit ätna på. Har även behandlat plantan med såpvatten. Vi tror att det är en kålfjärilslarv men är inte säkra så om någon har en annan åsikt och tips på hur man bäst blir av med de små elakingarna tas detta tacksamt emot.

Vänliga Hälsningar
          Thomas & Therese

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-08-2010, 07:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

ruccola är en växt som hör till kål = de får kålfjärilslarver och andra larver som går på kål, inte lika vanligt med grönsaksfly. Många av de som går på kål lägger äggen i samlad grupp så de är lätta att hitta och mosa. Grönsaksflyet verkar mera sprida ut sina ägg och jag tror inte de är gula heller, jag har aldrig hittat såna där samlade äggsamlingar på tomater och liknande så troligtvis hör den till de som mera sprider ut sina ägg så det finns några här och där = inte alls lika lätta att hitta och mosa.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon