Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Minikiwi, hur ska dom stå??
          blomkronan
          Inlägg 18-05-2010, 08:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag har beställt Oskar och Anna från odla.nu dom kommer väll inom kort... Men jag har ingen södervägg att sätta dom emot.

Helst skulle jag vilja sätta dom på framsidan av mitt radhus men där har jag bara direktsol ca 5 timmar mitt på dan, grannens bod skuggar till kl 11 på dan, sen skuggar min bod från kl 16-17 ca kan det räcka? När dom kommit upp en bit här, så kommer dom få mera sol.
          eller vill dom ha full sol hela dan... jag skulle kunna sätta ett par stolpar i gräsmattan på baksidan och låta dom klättra på, men då blir inte gubben glad wink.gif han vill ha en "ren" gräsmatta.
          om jag sätter dom där... kan man sätta dom i hop på samma stolpe? måste det vara en meter imellan?? som jag läst här på odla eller är det "minst" en meter imellan.

vilket kan vara bäst. hur många timmar sol vill dom ha?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 28-08-2010, 10:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

FLAXSS

Jag vill passa på att fråga om min mini-kiwi

Köpte en planta i våras fr. Blomsterhuset och har planterat den i Ikeas Största självbevattnande kruka och satt en fjäderformad klätterställning bakom och fäst den allt efter den vuxit. Den har fina och gröna blad och den sorten skulle vara självfertill. Har tänkt att ha den i mitt växthus och övervintra den där.

Du har skrivit till dom andra olika sätt att ha den, så jag började undra om min växt.

Jag har inte tuktat den mera, men den ger många små rankor från roten, men de är enbart dekorativa än så länge. De längre har jag pillat in i ställningen och fäst med små gröna klämmor. Den är i fjäderform, utom dessa mindre från roten. Den står på växthusets norra kortsida och har haft mycket sol på sig.
          Vill du se namnet på den, eller känner du till den?

Bå söderväggen har jag en vinranka, ny också sen i våras. Har samma kruka och liknande ställning.
          den tillhör Labruskavin, självfertil, gröna druvor.
          den har växt fortare och jag skönjer 3 starka stammar fr. roten som jag också har fäst på samma sätt.
          Den har även enstaka kortare stammar, men tunnare, och meningen är väl att de klipps bort senare.
          Denna har också frisk bladverk och har skyddat den delvis med en gardin när det var som hetast i sommar.
          Denna skulle också klara -25 grader och tanken är att skydda krukorna där rötterna ligger för kyla.
          Jag har också en sortbenämning kvar, om du vill se den?

Det var mycket på en gång, men har följd dina svar och känner att nu ska även jag passa på att fråga..
          Vårt växthus är mer som ett lusthus, har plattor på golvet och mattor fr, ikea samt sittmöbler. Annars har jag mest pelargoner och annat under sommaren där inne. växthuset är strax under 15 kvaratmeter och tjock glas. ..... fuchian....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-08-2010, 19:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (fuchian @ 28-08-2010, 11:15) *
          FLAXSS

Jag vill passa på att fråga om min mini-kiwi

Köpte en planta i våras fr. Blomsterhuset och har planterat den i Ikeas Största självbevattnande kruka och satt en fjäderformad klätterställning bakom och fäst den allt efter den vuxit. Den har fina och gröna blad och den sorten skulle vara självfertill. Har tänkt att ha den i mitt växthus och övervintra den där.

Du har skrivit till dom andra olika sätt att ha den, så jag började undra om min växt.

Jag har inte tuktat den mera, men den ger många små rankor från roten, men de är enbart dekorativa än så länge. De längre har jag pillat in i ställningen och fäst med små gröna klämmor. Den är i fjäderform, utom dessa mindre från roten. Den står på växthusets norra kortsida och har haft mycket sol på sig.
          Vill du se namnet på den, eller känner du till den?

har den smala lita läder aktiga/plastiga är det säkert en minikiwi (grupp av hyrbider med småfruktiga arter). denna är väldigt härdig kiwi som kan ge skörd om sommaren är bra (mina egna har massor av små kiwifrukter som hänger)

den blommar på flerårig/tvåårig-ved så man ska inte klippa så mycket. ettårigtillväxt kan man korta in om man vill. dock jag gör inte som jag lär ut. jag tuktar mina väldigt hårt nedtill och toppar allt ettårigtillväxt, vilket har gjort att jag bara får blommor där jag inte tuktat. nedtill och upptill blir det få eller inga blommor där jag klipper veck all ved utom huvudstammen

bild

CITAT (fuchian @ 28-08-2010, 11:15) *
          Bå söderväggen har jag en vinranka, ny också sen i våras. Har samma kruka och liknande ställning.
          den tillhör Labruskavin, självfertil, gröna druvor.
          den har växt fortare och jag skönjer 3 starka stammar fr. roten som jag också har fäst på samma sätt.
          Den har även enstaka kortare stammar, men tunnare, och meningen är väl att de klipps bort senare.
          Denna har också frisk bladverk och har skyddat den delvis med en gardin när det var som hetast i sommar.
          Denna skulle också klara -25 grader och tanken är att skydda krukorna där rötterna ligger för kyla.
          Jag har också en sortbenämning kvar, om du vill se den?

Det var mycket på en gång, men har följd dina svar och känner att nu ska även jag passa på att fråga..
          Vårt växthus är mer som ett lusthus, har plattor på golvet och mattor fr, ikea samt sittmöbler. Annars har jag mest pelargoner och annat under sommaren där inne. växthuset är strax under 15 kvaratmeter och tjock glas. ..... fuchian....

vinranka blommar på ettårigaskott (årstillväåxten). så du låter en huvudstam växa fram som du splajerar upp, sedan spaljerar du ut våningar där frukten sedan ska komma. när den är i vintervila klipper du veck våningarna intill ett ettårigtskott, det skottet splajerar du ut till en ny våning. och så gör man så hela tiden, är dålig på att förklara (kan rita en bild om du vill).

ja det är bra om du isolerar krukan, dom är ju känsligare i krukan. själv tar jag in min labruska vindruva och övervintrar inne under extraljus i sval rumstemp. labruska vindruva vill ha jord med lågt ph.

Redigerat av flaxss: 28-08-2010, 19:35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 14:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon