CITAT (skogstroll @ 29-08-2010, 10:38)

Jag har drabbats hårt av trädgårdströtthetssyndromet i år. Är fullkomligt inspirationslös och känner mig helt utan kraft. Nån mer som drabbats liknande nån gång?

Känns som jag läst alla trädgårdstidningar tusen gånger om (och de är ju för sjutton likadana år efter år så man kan ju undra varför man prenumererar och får ett 3m högt tidningsberg för...).
Är du trött på trädgården finns det säkert en orsak..kanske blev det inte som du tänkt dig?
Jag har haft perioder, oftast på sensommaren, när jag varit så erbamligt trött på min trädgård men nu vet jag varför.
Jag har aldrig haft någon målsättning med min trädgård men nu har jag det;
Den skall vara trevlig och vacker hela odlingssäsongen.Jag har tagit bort massor med växter som jag inte tycker håller måttet - de blir för stora, de blir skräpiga efter blomningen, de lägger sig vid regn osv...
Oftast är det de vanliga gammaldags perennerna som beter sig så och rabatterna växer snabbt ihop till något som mer liknar djungel än trädgård.
Jag har blivit mycket mer sparsmakad när det gäller växter och låter mig aldrig förföras av en vacker blomning om den växten inte har något mer att erbjuda.
Jag är inte klar med allt ännu men trädgården börjar se mycket trevligare ut än vad den gjort förut denhär tiden på året.
Trädgårdstidningar har jag slutat med för flera år sedan, tycker att allt är så förenklat och glassigt och stämmer sällan överens med verkligheten - det blir bara besvikelser. Den enda trädgårdstidning jag har kvar är "Natur och trädgård" som har mera seriösa artiklar och inte sänker sig till "quick- fix" nivån.