CITAT (Suz @ 29-08-2010, 12:34)

Återigen stort tack för att du alltid tar dig tid och svarar så utförligt!!
En fråga till...jag tänkte ha mina citrusar inne i vinter men har ingen möjlighet att ha så kallt som de kräver (de andra växterna står i en bod för vinterförvaring men det är knökfullt där nu)
Antar att även citrusarna då behöver lite extra ljus?
Tänkte köpa någon form av fönsterlampor....har du någon erfarenhet av det?
Kanske även tips på någon bra växtbelysning? Gärna en lampa som sagt och ej lysrör.
Och du Linus, ha en jättetrevlig och härlig resa

citrusar kräver inte kall vinter, dom får tillräckligt med svalka under sensommaren-hösten, sedan kan dom övervintra i rusmtemp och extra ljus, extraljus blir mer nödvändigt desto varmare dom står. alla mina övervintra inne i sval rumstemperatur och extra ljus (två st 36W lysrör). det borde funka med lågenergilampor.
tack tack det har jag, fast snart bär det av till hemfärd

CITAT (imjoh @ 29-08-2010, 20:11)

Hej. Själv tar jag in mitt citronträd i huset, står vid fönstret och får mycket dagsljus men ingen extra belysning, har gjort så med gott resultat 5-6 år då jag inte har någon möjlighet till kallare förvaring. Förra året fick jag 12 stora fina citroner i år blev det inte mer än en del kart och 1 frukt.
ja Citron, kalamondin, kumquat, apelsin (en del sorter är dock känsligare) är ganska tåliga när det gäller vintermörker. dessa jag skrev nu är dom som får minst ljus på vintern. däremot grapefrukt, limett, mandarin är väldigt mörker känsliga och mår dåligt under vår mörka vinter.
vad roligt att du fick en sådan fin skörd på din citron
Redigerat av flaxss: 29-08-2010, 20:11