Tack för svar.
Jag borde kanske ha nämnt att flädern är inte bara liten och klen, den har varje sommar tappat fler och fler blad och utväxande grenar dör. Det konstiga är att precis i den delen av trädgården där flädern växer stormtrivs benved, forsythia och trädgårdstry. De växer så det knakar.
I vissa delar av trädgården består jorden av mycket sand eftersom jag bor havsnära, men på andra av fantastisk matjord. Jag menade inte att jag gödslade när jag skrev att jag jordförbättrade där mina fläder växer, utan jag grävde upp flädern för att kolla om de stackarna växte i enbart sand. Innan jag grävde ner dem igen kompletterade jag med mer matjord från tomten, lite grus och, vilket jag tydligen inte skulle ha gjort, lite köpeplanteringsjord.
Läste i GP för några år sedan vilket märke som de ansåg vara den bästa - läs mest näringsrika - och ironiskt nog kom Blomsterlandets planteringsjord för uteväxter på första plats och U-jorden från Hasselfors kom på sista och klassades som usel näringsmässigt sett. Den svindyra U-jorden, som Hasselfors avser att främst yrkesodlare ska köpa, är alltså inte bra alls om man ska tro GP. Men då kan man ju undra varför den näringsrika Blomsterlandetjorden är så billig. Jag som är nybörjare när det gäller trädgårdsskötsel undrar ju då vilken typ av näring som är bra och för vilka buskar och träd osv när det finns en djungel av anpassad jord till tex rosor och rhododendron tex. Dessa kanske inte heller är nödvändigt att köpa - men jag som dum och osäker konsument, tar det säkra före det osäkra och köper nyss nämnda planteringsjord till mina rhododendron, rosor och magnolior - till ingen nytta?
Slutligen; vad rekommenderar ni att man ska jordförbättra med om den köpta planteringsjorden, enligt er, bara förvärrar? Jag har ju matjord hemma i mängder, men trodde att den torvlika köpta planteringsjorden skulle vara toppen att blanda med. Ska man satsa på att få tag i bra gödsel istället?
/Schnappi
|