Nu när tomaterna mognar får man nog av gula tomater, det har varit många många gula tomater som varit tidigare än en del röda.
Den första Caspian Pink skall skördas i helgen, några Delicious har blivit röda utan att bli över 2 hg, men de har varit relativt många på plantan 8-10 tomater. Så stora tomater blir inte alltid så stora som man hoppas på. De svarta smakar riktigt bra, typ 'Black dark-red' och den vita helt otroligt 'White sweet cherry' som måste vara den godaste tomaten hittils. Den är lite svår att se om den är mogen, den blir lite gul kring fruktfästet och sedan går fruktkroppen mot beige/vit på något sätt. Ibland stora klasar, ibland bara en-två tomater på en gren, lite hur-som-helst.
Några tomater (sorter) stämmer heller inte med Åkes fröpåsar, det kan ha blivit fel på något då jag köpte ganska många fröpåsar på en gång.
Prognosen 100 kg tomater på alla mina plantor var lite optimistiskt, men jag skrev 'kanske'

för säkerhets skull. Ser man till de varma sommarveckorna så fick allt fart, även Paprika och Chili. Att det nu blir "bara" drygt 30 kg med toppnoteringen förra veckan på 4.2 kg och något liknande denna vecka beror på den lite svala inledningen på sommaren. Tur är väl det, vi orkar knapp käka upp alla tomater. Grannarna har fått lite ibland och så har vi gått runt och provsmakat solvarma tomater direkt från buskarna, något som känns helt rätt. Man orkar knappt äta vanlig mat efteråt ...
Chili eller Paprika på Persika 'fel fel' sorten lutar nog åt Chili. Den smakar bra men har en tendens att svida på munnen strax innanför läpparna. Den bränner inte som vanlig Chili, det måste vara något speciellt i den sorten.
Att grilla den eller att låta den dra i olja eller sedan grilla den hjälper inte, många andra sorter blir annorlunda då men inte den här.