CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 13:21)

s.k. "kärringfisar"
Jag brukar i alla fall hålla mig till dem jag tycker är goda dvs kantareller, trattisar, trumpetsvamp (slurrrp), taggisar. Karl Johan tycker jag oftast har mask i sig och då tappar jag aptiten och sen tycker jag de är överreklamerade också. Resten klarar jag mig faktiskt utan. Hittade en jättestor blomkålssvamp en gång som faktiskt var helt ok att äta, men annars håller jag mig till di vanlige. Sen en snaskig gräddig soppa på det så är helgen fullkomlig.
Också jag begränsar mig till de jag tycker är allra godast (inte minst av utrymmesskäl). KJ är en av favoriterna

. Här har jag stort tålamod, att hitta och plocka de perfekta (eller näst intill). De perfekta, nam nam.
Andra favoriter: Kantarell, svart trumpet, rödgul trumpet, trattisar, blodriska (framför allt tallblodriska).
Ibland åker annat ner i korgen, framför allt sopp, för att testa (tillreda och smaka av). Men någon favorit har ingen av dessa blivit, kanske fel tillredningssätt, jag vet inte.
En svamp jag sedan några år tillbaka vill hitta är
mandelriska, och jag ger mig inte

. Jag har fått för mig att det kan bli nästa favorit.
PS / Var på svamptur med Pelle Holmberg för några år sedan. Det var en upplevelse. I en tämligen svampfattig skog. / DS