|
Full version: Svampplockning
Mickebombom
02-08-2010, 10:32
Hej
Fram till för en vecka sedan var det ju mycket torrt i skogarna...knappast ens någon idé att leta svamp! Nu har det kommit lite regn så kanske dyker det upp lite svamp!
Är det någon som varit ute och letat kantareller och Karl Johan? Har ni hittat något?
/Micke
CITAT (Mickebombom @ 02-08-2010, 11:32)  Hej
Fram till för en vecka sedan var det ju mycket torrt i skogarna...knappast ens någon idé att leta svamp! Nu har det kommit lite regn så kanske dyker det upp lite svamp!
Är det någon som varit ute och letat kantareller och Karl Johan? Har ni hittat något?
/Micke Jag tror nog att det går att hitta soppar redan nu, de växer ju ganska snabbt. Kantarellerna får man nog vänta på ett tag till. Om du går in på Svampguiden.com så finns det rapporter om svampläget där.
Jag plockade 3kg kantareller för en vecka sedan så allt finns det kantareller. Sopp såg jag inga men hört att det börjar komma de med. Svampguiden har inte bara ett forum där du kan läsa där finns även rapporter var i landet svamp kommit Själv var jag åt Landvettet hållet o plockade svamp.
CITAT (Tikka @ 02-08-2010, 12:06)  Jag plockade 3kg kantareller för en vecka sedan så allt finns det kantareller. Sopp såg jag inga men hört att det börjar komma de med. Svampguiden har inte bara ett forum där du kan läsa där finns även rapporter var i landet svamp kommit Själv var jag åt Landvettet hållet o plockade svamp. Jag tror att ni kanske har fått lite mera regn än vi har fått i Stockholmstrakten.
mamamaggan
02-08-2010, 11:16
Plockade kantareller i går men det blev bara 1 liter. Såg inga andra svampar överhuvudtaget men det är mer kantareller på gång.
Vi plockar på en grusås så där blir det inte speciellt fuktigt , plockar du på fuktigare ställen så bor det finnas mer svamp där.
Gossen Ruda
02-08-2010, 19:51
Plockade 2 hg kantareller och en tegelröd björksopp i helgen, fast på Västkusten. På samma ställe som Tikka.
Meriona
02-08-2010, 20:17
Jag har inte hunnit ut och inventera ännu, men nu gjorde ni mig sugen som sjutton! Fast jag har halva fryset fullt sen förra året, jag får nog göra lite omeletter till lunch den här veckan.
Jaha så du är ute i de markerna Gossen Ruda Meiona vem har inte frysen o skafferiet fyllt med svamp, fryst, torkad o konserverad  men det är ju så skoj att bara få gå där o glo o kolla o sitta på en stubbe o glo lite till o så ser man svampen o hör fåglarna o så är man bara när man är ute i skogen
Meriona
02-08-2010, 20:40
Det låter som om vi får stämma träff du och jag Tikka, vi är nog lika tossiga båda två.  En svamptur där försten vinner?
Platinum
02-08-2010, 21:08
Ska sondera terrängen här hemma till helgen då jag är gräsänka.
CITAT (Meriona @ 02-08-2010, 21:40)  Det låter som om vi får stämma träff du och jag Tikka, vi är nog lika tossiga båda två.  En svamptur där försten vinner?  Jag är också helt galen i att plocka svamp, kan lufsa omkring ensam i många timmar och helt glömma av tid, hunger, ont i fötterna etc. För mig är det den ultimata avkopplingen.
 Samma här!! [attachment=53287:IMG_3326...erad_1_0.jpg]
vildvittra
07-08-2010, 20:31
svampplockning är en fröjd!!nu vart jag jättesugen på att inventera i mitt skogsskafferi  det kan bli ett bra karl johan år- de gillar när det har varit varmt återkommer med en rapport från stockholmsområdet
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2010, 20:59
Hittills har jag plockat runt någon liter kantareller + 2st mycket små icke maskangripna Karl Johan. Jag har sett maskangripna champinjoner och ganska många tegelröd björksopp (lämnar dessa i skogen till någon som gillar dem bättre än jag)
Meriona
08-08-2010, 11:04
Hittade ett par liter kantareller idag, men de mesta var små och behöver nån vecka eller två på sig till.
Det finns kanske både kantareller och Karl Johan på sina ställen, men inte på mina ställen. Inte än. Det jag däremot ser i ganska stor mängd där det också växer tall, är grynsopp, kusinen till smörsopp. Den är trestjärnig och saknar giftiga förväxlingssvampar.
Meriona
08-08-2010, 20:06
Björksopp hittade vi ett par, men de var så larvangripna att de fick stå.
ingrid fuxwall
08-08-2010, 20:11
Nu har jag fått nog - här finns för mycket kantareller.
Rensade klart allt och så gav jag mig ut på en ny tur - kom hem med 22 liter, hemma fanns minst 30 liter som väntar på att tas om hand efter rensandet.
Men i morgon ger jag mig nog ut på en långväga svamputflykt, mest för att jag i morgon har hussevakt och har möjlighet att botanisera några timmar, jag och hunden
Myosotis
08-08-2010, 20:14
 "För mycket kantareller"  Skicka hit dem!!
ingrid fuxwall
08-08-2010, 20:23
CITAT (Myosotis @ 08-08-2010, 21:14)   "För mycket kantareller"  Skicka hit dem!! Men de skickas oränsade och du får löa ut dem, portot
Platinum
09-08-2010, 05:36
Var ut på premiärtur i lördags och nu har svampen börjat visa sig i mina trakter också (Gästrikland), precis perfekt tajmat av svampen att anlända lagom till att jag ska ha semester
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2010, 07:30
Jag såg massor av Karl Johan igår både stora och små i en dunge vid vägen när jag var på promenad tyvärr var alla rejält maskätna.
vildvittra
09-08-2010, 20:20
plockade tre välväxta stolta fjällskivlingar, och nejlikbroskingarna på gräsmattan här utanför är i toppskick:)
Meriona
09-08-2010, 20:33
Oj vittra, såna vågar jag mig inte på att plocka. Men på måndag börjar vår svampkurs, då ska vi se vad nytt vi kan lära oss.
Nu blev jag sugen på att åka till skogs, får nog göra det imorgon  Svampkurs va roligt Meriona Själv började jag min svampbana med kurs via ABF, förutom att föräldrarna släpat ut en i skogen sen barnsben då
Meriona
10-08-2010, 10:23
Vi har varit på engångs-svampkurser ett par gånger, men det här är fem gånger på raken, med olika svampar som måste "ploppa upp" under veckornas gång, det ska bli riktigt spännande.  Sonen ska också med, han tycker att det är jättekul, bara han slipper äta.
Det låter som en bra kurs! Vem är det som ordnar den?
mamamaggan
10-08-2010, 21:41
CITAT (vildvittra @ 09-08-2010, 21:20)  plockade tre välväxta stolta fjällskivlingar, och nejlikbroskingarna på gräsmattan här utanför är i toppskick:) Oj har fjällskivlingarna redan kommit , i mina trakter brukar de inte komma förrän i slutet av augusti - början av september.
Hoppas du blir nöjd med svampkursen Meriona Idag hela dagen har jag varit i skogen sååå skönt! I min korg blev det några Karl Johan, brunsopp, enstaka kantareller, kantkremla, smörsopp, tegelsopp o så hittade jag granblodriska som e göööra gooood Men jag hittade även Vitflugsvamp som är dödligt giftig, vacker men farlig!
Tikka: Läcker bild. Nästa gång du annonserar svampplockning skall jag skugga dig;)
Meriona
11-08-2010, 07:09
CITAT (Lokan @ 10-08-2010, 22:37)  Det låter som en bra kurs! Vem är det som ordnar den? Det är ett privat litet "Svamp-bolag" i Uddevalla. Har varit på exkursion med dem tilllsammans med Olle A. och de var väldigt proffsiga. Har sökt med ljus och lykta efter liknande lite längre kurs, förut har vi gått via Medborgarskolan. CITAT (Tikka @ 11-08-2010, 00:04)  Hoppas du blir nöjd med svampkursen Meriona  Idag hela dagen har jag varit i skogen sååå skönt! I min korg blev det några Karl Johan, brunsopp, enstaka kantareller, kantkremla, smörsopp, tegelsopp o så hittade jag granblodriska som e göööra gooood  Men jag hittade även Vitflugsvamp som är dödligt giftig, vacker men farlig! Vi såg små flugsvampar också i helgen. Nu blir jag sugen på att ge mig ut igen! Fast flugsvamparna får nog stå.
Är det möjligen med Svampfoten och Eva Loodh du går kurs? Såg att dom hade en del utflykter  O inte ska vi plocka vitflugsvamp...den ska vi bara fota  Xlxl: du får gärna skugga mig
Meriona
11-08-2010, 11:19
Jajamen Tikka, det är hos Eva vi ska gå.
Det är hos henne jag köpt mina svampknivar som jag är mycket nöjd med  Tror det var henne jag träffade en gång för några år sedan när jag var på svamputställning på Uddevalla museum. Sköj sköj ska du ha
Meriona
11-08-2010, 12:01
Den dyra sortens kniv? Jag tänkte köpa en sån av henne faktiskt! Jag har fått en fin/dyr i present av mamma men den är oduglig (förlåt mamma). Bladet är för svängt och borsten för veka. Tillochmed de billiga från Ica är bättre.
Tror den bara heter svampkniv i slida på hennes sida med borste på...50kr om jag inte minns fel..min favvo kniv Marttini kniven är bra den med men den ligger bara i min låda än så länge av någon anledning....en kniv ska passa händerna tycker jag o det gör denna 50kr kniv för mig
skogstroll
20-08-2010, 11:31
CITAT (Lokan @ 03-08-2010, 20:54)   Samma här!! [attachment=53287:IMG_3326...erad_1_0.jpg] åååå en mozzarella
Meriona
20-08-2010, 11:33
skogstroll
20-08-2010, 12:20
I alla fall så brukar jag kolla på svampguiden.com efter rapporter, och det verkar ju mest va maskiga Karl Johans ute i skogarna  Jag gillar inte ens Karl Johan (ja jag vet att jag är konstig) själv e jag sugen på 1. Svart trumpetsvamp 2. Trattisar 3. Kantareller men man får väl hålla sig lite........
CITAT (skogstroll @ 20-08-2010, 13:20)  I alla fall så brukar jag kolla på svampguiden.com efter rapporter, och det verkar ju mest va maskiga Karl Johans ute i skogarna  Jag gillar inte ens Karl Johan (ja jag vet att jag är konstig) själv e jag sugen på 1. Svart trumpetsvamp 2. Trattisar 3. Kantareller men man får väl hålla sig lite........ Jag hänger mycket på svampguiden men jag tycker att den har segat ner sig så på sistone, går det segt för dig också där? Håller med dig om Svart Trumpetsvamp är nummer ett på önskelistan, jag har några kanonställen som jag ska kolla om någon vecka...spännande...
Jag tillhör de där fegisarna som bara vågar plocka kantareller och trattisar. Men jag hävdar att vet man inte med bestämdhet så ska man inte äta! Försöker att tuta i detta i sonen min också. I alla fall... Har idag plockat ca 1 l kantareller (och 1,5 l blåbär) som alldeles strax ska förtäras. Vilken lyx att hitta över 20 liter som någon ovan nämnde!!! OK, jag går inte så långt in i min skog, hittar ju lite ändå för husbehov. Och frysen är full med annat.  Men jag har en fråga... Det är enorma mängder med små kantareller på gång. Hur lång tid bör man ge dem för att de ska växa till sig lite? Nu är det ju också så att jag är inte ensam om min skog, vi är många som har hittat dessa gyllene stråk... Men idelalet då? Några dagar? En vecka? Vill kantareller ha ljus? Jag täckte nämligen över en del med kvistar, löv och mossa i förhoppningen om att de får vara ifred tills jag kommer tillbaka! Inte en chans, antagligen... Det blev visst två frågor...
Huggorm
21-08-2010, 19:23
Taggsvamp är ju också mer eller mindre omöjliga att förväxla med något farligt. Och röksvamp, så länge dom är ljusa inuti är dom bra.
Kullatorpet
21-08-2010, 20:02
CITAT (Peztis @ 21-08-2010, 17:44)  Jag tillhör de där fegisarna som bara vågar plocka kantareller och trattisar. Men jag hävdar att vet man inte med bestämdhet så ska man inte äta! Försöker att tuta i detta i sonen min också. I alla fall... Har idag plockat ca 1 l kantareller (och 1,5 l blåbär) som alldeles strax ska förtäras. Vilken lyx att hitta över 20 liter som någon ovan nämnde!!! OK, jag går inte så långt in i min skog, hittar ju lite ändå för husbehov. Och frysen är full med annat.  Men jag har en fråga... Det är enorma mängder med små kantareller på gång. Hur lång tid bör man ge dem för att de ska växa till sig lite? Nu är det ju också så att jag är inte ensam om min skog, vi är många som har hittat dessa gyllene stråk... Men idelalet då? Några dagar? En vecka? Vill kantareller ha ljus? Jag täckte nämligen över en del med kvistar, löv och mossa i förhoppningen om att de får vara ifred tills jag kommer tillbaka! Inte en chans, antagligen... Det blev visst två frågor... Du är inte ensam om att vara fegis, det är jag oxå. Jag brukar vänta ung 1 vecka sen kollar jag till dom. För det mesta är dom i bra storlek då. Ännu så länge är jag ensam om "mina" ställen.
Myosotis
22-08-2010, 07:34
CITAT (Peztis @ 21-08-2010, 17:44)  Vill kantareller ha ljus? Nej, svampar behöver inget ljus.
vildvittra
22-08-2010, 15:33
Mollis, jag hänger också på svampguiden och ja det är riktigt segt nu funderar på om det kanske har med serverkapacitet och göra... det är den här tiden på året det är mest action där så det kanske avskräcker från att investera stora pengar på att göra sajten snabbare på lång tid... vet däremot inte om jag har rätt i spekulationerna
maskiga karl johan´s är det enda jag hittar nu hörde att i italien där den är en omtyckt svamp ger sig folk ut och plockar på natten med hjälp av ficklampa för att hinna före sniglar bland annat
Blomstertanten
22-08-2010, 16:10
CITAT (skogstroll @ 20-08-2010, 13:20)  I alla fall så brukar jag kolla på svampguiden.com efter rapporter, och det verkar ju mest va maskiga Karl Johans ute i skogarna  Jag gillar inte ens Karl Johan (ja jag vet att jag är konstig) själv e jag sugen på 1. Svart trumpetsvamp 2. Trattisar 3. Kantareller men man får väl hålla sig lite........ Svart och gul trumpetsvamp har jag hittat! Men de gula trumpetsvamparna var så pyttesmå, så de får stå och växa till sej lite.
Myosotis
22-08-2010, 18:23
Idag hittade jag de första stensopparna och några björk- och aspsoppar (tror jag).
Jag har aldrig själv hittat svart o rödgultrumpetsvamp i skogarna där jag rör mig utanför Gbg, fick åka till utanför Stockholm till en kompis för att uppleva det. Jättegoda svampar! Min skörd idag blev en fylld korg med kantareller, en liten blomkålssvamp, blektaggsvamp några få trattkantareller o efter att bilden togs hittade jag ganska så många karl-johan o då blir man glad när dom va fina
Meriona
24-08-2010, 17:12
Igår hittade vi mängder med sandsopp.  Och så tappade jag bort min kamera, men en av de andra kursdeltagarna hittade den långt inne i skogen, fatta vilken osannolik tur!
Huggorm
24-08-2010, 17:21
Nu har de första trattkantarellerna dykt upp här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|