Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bondböna
          asali
          Inlägg 09-08-2010, 19:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

När ska man egentligen skörda bondbönan? och hur var de, var de bara att torka bönan på tex ett bord el ska man göra nåt annat med den innan?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          asali
          Inlägg 01-09-2010, 11:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 30 105

Ja då har jag skördat mina bondbönor, de var dock lite jobb med att skala dom efter att ha förvällt, undrar lite om jag förvällde för mycke eller för lite för de var inte bara att snitta och klämma ut dom, vissa blev lite mosiga och vissa satt skalet rätt hårt kvar på. Nu ligger dom iallafall i frysen:), lite besk tyckta jag att dom var att bara äta lättsaltade.
          Nu har jag en ny fråga:)
          Jag har även sått två andra sorters bönor, en Kokböna/Spritböna som är röd-gul strimmade och en Skärböna som är gul-lila strimmade (på båda står namnet Phaseolus vulgaris på latin).
          När jag frågade efter bönor i butiken så fick jag tips på dessa och eftersom dom ser lite lika ut så funderade jag inte så mycke men nu när jag läser närmare om dom så står de att man skördar kok/sprit-bönan när baljorna gulnat o fröna torkat, medans skär-bönan ska skördas hela baljor innan fröna börjat svälla och ätas hela.
          Dom sista går alltså inte att använda som böna?
          Är de någon som har koll på detta?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon