Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Samhällsbyggande svenskt bi?
          GasseG
          Inlägg 16-05-2010, 20:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 15 993

Igår hände något konstigt, när jag var påväg in i min fars hus så såg jag ett litet orange och svart flygfä i ögonvrån. Jag tänkte väl att det var en geting och kollade efter fler så jag visste var de gick in och ut. Aktiviteten i hålet som ledde in under fasadpanelen var ganska stor med en liten"geting" var 5:e sekund ungefär. Efter som jag har viss erfarenhet av biodling (hade en kupa när jag var 14), så beräknade jag antalet individer till mellan 500-1000 individer ungefär beroende på hur ofta de flög in och ut.
          Men efter att ha studerat ingångshålet så stod det klart att dessa getingar inte är getingar utan bin! Men då snackar vi inte vanliga tambin utan en mindre sort. Efter att ha dödat en av dem så kunde detta examplar studeras närmare. Biet är svart på huvudet och svart på mellankoppen och ganska luden på hela kroppen. Stjärten är svart på ovansidan i ett längsgående mönster medan ovansidans stjärtkanter är brunoranga (längsgående och inte tvärgående som på humlor å getingar). Undersida är klargul, antagligen av pollen har jag lärt mig. Det finns en form av bin som samlar pollen på benen (tambi, humlor), och en form av bi som samlar på magen.....har jag lärt mig nu :-).

Jag har letat som en tok på nätet efter samhällsbyggande och/eller sociala bin i Sverige men informationen är mycket knapphändig. Alla tänkbara svenska sorter finns listade men inte om de är samhällsbyggare eller solitärlevande. Om buksamlarbin finns endel information men inget om deras sociala mönster vad jag kunnat hitta.

Nu behöver jag er hjälp med att få reda på vilket bi är det som bor under min fars fasadplattor?

Min far ville dammsuga bort dem när han trodde det var getingar men nu tycker vi det är lika spännande bägge två. Sa dessutom att de mycket väl kan vara gaddlösa eftersom viss sådan information finns på nätet men jag vet inte om det gäller den här sorten....allt för att lugna hans fru.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GasseG
          Inlägg 02-09-2010, 00:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 15 993

Ursäkta alla för att ni har fått vänta förgäves. Även för en lekman som jag så kan jag hålla med om att det inte finns några samhällsbyggande bin i Sverige. Arten jag såg var antagligen rödmurarbi som verkligen hade fattat tycke för min fars utanpåliggande spånplattor på sin kåk. Fråga nu inte varför han har spånskivor ytterst på kåken men han har sina idéer. Det lite konstiga är att alla bina gillade samma ställe att gå in och ut på, av alla dessa hundratals plattor (30 cm x30 cm) på fasaden. Plattorna ligger som fjäll och bildar springor om 12 mm x 200 mm överallt som var och en leder in till ett utrymme som ser likadant ut över hela fasaden.
          Det var säkert runt 200 individer som gick in och ut genom samma spricka på fasaden....hoppas de kommer tillbaka nästa år.

Redigerat av GasseG: 02-09-2010, 00:12

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 00:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon