Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrusfråga/Flaxssfråga :)
          Suz
          Inlägg 25-08-2010, 19:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Hej!
          När tar jag in citrusarna? Jag bor i Stockholm och ännu har inte tempen krypit ner under 10 grader (13 som lägst).

Flaxss....på din sida står det att de ska ha nån frostnatt....
          Avocadona, oliverna och fikonen...är det samma regler för dem?

Edit, Fikonen bär massor av frukt!

Redigerat av Suz: 25-08-2010, 19:19

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2010, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hmm det kanske jag borde skriva på min sida också vilka som vill ha det varmare än andra.

det kan ju inte vara lätt att veta vad som är vad, tur du frågade.

här är några av dom vanligaste

arter -

Citrus australis - Australiensisk oval lime - Subtropiskt klimat

Citrus australasica - Australiensk fingerlime - Subtropiskt klimat

Citrus crassifolia - Meiwa Kumquat- Subtropiskt klimat

Citrus hindsii - Hong Kong kumquat - Subtropiskt klimat

Citrus hystrix - Papeda - Tropiskt klimat

Citrus japonica - Oval kumquat - Subtropiskt klimat

Citrus reticulata - Småcitrus- Subtropiskt klimat

Citrus maxima - Pompelmus - Tropiskt klimat

Citrus medica - Suckatcitron - Tropiskt klimat

Citrus obovata - Fukushu kumquat - Subtropiskt klimat

Citrus polyandra - Malaysia kumquat - Tropiskt klimat

Citrus trifoliata - Citrontörne - Tempererat klimat

hybrider -

Citrus × amblycarpa - Nasnaran mandarin - Tropiskt klimat

Citrus × amara - Pomerans - Subtropiskt klimat

Citrus × aurantiifolia - Key lime - Tropiskt klimat

Citrus × aurantium - Storcitrus - Subtropiskt klimat

Citrus × bergamia - Bergamott - Subtropiskt klimat

Citrus × clementina - Clementin - Subtropiskt klimat

Citrus x deliciosa - Medelhavsmandarin - Subtropiskt klimat

Citrus × floridana - Limequat - Både ock

Citrus × ichangensis - Ichang papeda - Varmtempererat klimat/ Subtropiskt klimat

Citrus × junos - Yuzu citron - Varmtempererat klimat

Citrus × jambhiri - Jambhiri - Subtropiskt klimat

Citrus x nobilis - Tangor - Subtropiskt klimat

Citrus x Kucle - Dominik's kucle - Både ock

Citrus × latifolia - Tahitilime - Tropiskt klimat

Citrus × limetta - Limett - Subtropiskt klimat

Citrus × limettioides - Sötlime - Subtropiskt klimat

Citrus × limon - Citron - Subtropiskt klimat

Citrus x lumia - Päroncitron - Subtropiskt klimat

Citrus × macrophylla - Alemow - Både ock

Citrus × meyeri - Meyercitron - Subtropiskt klimat

Citrus × microcarpa - Kalamondin - Både ock

Citrus × myrtifolia - Chinotto - Subtropiskt klimat

Citrus × paradisi - Grapefrukt - Både ock

Citrus × reshni - Kleopatra mandarin - Subtropiskt klimat

Citrus × sinensis- Apelsin - Både ock

Citrus × tangerina - Tangerin - Subtropiskt klimat

Citrus × taitensis - Tahitiapelsin - Både ock

Citrus × tangelo - Tangelo - Subtropiskt klimat

Citrus × unshiu - Satsuma - Subtropiskt klimat/ Varmtempererat klimat

Citrus × volkameriana - Volkam citron - Både ock

Citrus x pyriformis - Ponderosa citron - Subtropiskt klimat

Både ock - tål både varm vinter som svalare.

Tropiskt klimat - då vill citrusen ha mellan +15c +20c på vintern och på sommaren +25c +35c.

Subtropiskt klimat - då vill citrusen ha +5c +10c på vintern och på sommaren 25c +35c.

Varmtempererat klimat - Har dom invintrat tål dom ett par nätter med frost, en del i rätt klimat tål neråt -10c -15c (beroende på art/sort), vill ha på vintern +1c +5c och på sommaren +25c +35c.

Tempererat klimat - dessa tål väldigt mycket frost och ska gärna utsättas för lite frost på hösten-förvintern. en del går odla på friland här i sverige i zon 1-2(3). står den i kruka ska den ha runt 0c +3c på vintern. på sommaren +25c +35c.

detta är alltså mer en snabbguide/finger visning. har man dom ute på hösten så dom får lite kyla då så kan alla övervintra i rusmtemp och extraljus (även om dom har det svalt är det bra med extraljus men kallare det är mindre viktigare och varmare det blir mer viktigare). dock även om man har dom ute så är det ju viktigt att ta in dom tropiska innan det blir för kallt. även om många tropiska citrusar tål tillfället ner till +1c (och kanske även lätt frost) så mår dom inte bra av det. andra som är subtropiska klarar också av tillfälliga frostnätter om dom har invintrat men frukt, blommor, knoppar och nytillväxt fryser ihjäl (beror på art/sort vad dom tål) men dessa är det bättre att hålla frostfritt åretrunt.

CITAT (Stevick @ 02-09-2010, 10:18) *
          Jag har ett gäng olika citroner från olika odlare, kumquat, kalamondin, limequat, romansk lime, lime, apelsin.

Mina citrusar kommer att få bo i ett skjul med extra belysning och ha 10-15 grader under vintern, kan ev apelsin-karten (samma size som ett plommon nu) fortsätta växa o rent av mogna? Skall man gallra bland frukten om man får för många?

Vickan

av dina kan du ta in Limequat, Lime. tidigt. resten tål att vara ute lite längre men alla måste du ta in innan frosten slår till. ev kan du också ta in apelsinen om den nu har frukt. dessa kommer fortsätta att mogna sakta under vintern om det är extraljus och inte alltför kallt, blir det för kallt kan den fälla frukten.

Redigerat av flaxss: 02-09-2010, 11:29

Citera

Inlägg i den här tråden
          Suz   Citrusfråga/Flaxssfråga :)   25-08-2010, 19:18
          flaxss   hmm inte ska de ha någon frostnatt :unsure: inte c...   25-08-2010, 19:45
          Suz   hmm inte ska de ha någon frostnatt :unsure: inte c...   25-08-2010, 22:29
          flaxss   Vad skulle jag göra utan dig :confused: Jag måst...   26-08-2010, 16:53
          Suz   tack, glädjer mig att du gillar sidan :kompiskram:...   29-08-2010, 11:34
          flaxss   Återigen stort tack för att du alltid tar dig tid ...   29-08-2010, 20:10
          Suz   tack tack det har jag, fast snart bär det av till ...   29-08-2010, 20:51
          Bassam   Hej Du behöver inte tänka på special lampa. H: BA...   29-08-2010, 17:20
          imjoh   Hej. Själv tar jag in mitt citronträd i huset, stå...   29-08-2010, 19:11
          flaxss   tack tack :smiley_small_hug: men nu är jag hemma i...   30-08-2010, 09:57
          Suz   tack tack :smiley_small_hug: men nu är jag hemma i...   30-08-2010, 14:43
          flaxss   Och vi tycker det är jätteroligt när du är här...   30-08-2010, 14:58
          Suz   vilka citrusar har du ? för dom har ju olika tål...   30-08-2010, 15:09
          flaxss   Du det är en mycket bra fråga :g: Jag satte kärn...   30-08-2010, 17:57
          Suz   det kommer gå bra denna natten (om du inte får fro...   31-08-2010, 14:22
          flaxss   Ska ut och studera dem enligt din kanonbra beskriv...   31-08-2010, 17:17
          Bassam   Hej Det är bättre om man inte chansa så mycket. ...   30-08-2010, 17:45
          imjoh   Jag brukar låta citron och lime stå ute så länge d...   31-08-2010, 08:43
          flaxss   Jag undrar om ni beskär era citrusar, har varit in...   31-08-2010, 10:14
          biodynamisk   Jag har en citronplanta som jag beställde från bak...   31-08-2010, 19:02
          flaxss   plantera om den till våren, ingen mening att störa...   31-08-2010, 19:20
          Suz   plantera om den till våren, ingen mening att störa...   04-09-2010, 09:45
          Stevick   Vilka citrusar räknas som tropiska o vill in ...   02-09-2010, 09:18
          flaxss   hmm det kanske jag borde skriva på min sida också ...   02-09-2010, 13:49
          Stevick   Jag börjar med att säga varsågod då ;) Sedan säge...   02-09-2010, 11:38
          flaxss   glaset skyddar ju lite mot nattkylan och ger lite ...   02-09-2010, 11:58
          flaxss   stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om...   04-09-2010, 10:06
          Suz   stör inte rötterna inför vintern, utan plantera om...   04-09-2010, 10:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 05:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon