CITAT (flaxss @ 30-08-2010, 17:08)

oliver tål hård beskärning så det är nog ingen fara, vanlig planteringsjord eller krukväxtjord av hög kvalité funkar bra till oliver, lika så vanlig näring funkar. dom övervintras svalt och frostfritt och extraljus har den varit ute under sensommaren-hösten kan den också övervintras i rusmtemp men då blir extra ljus ännu viktigare (även om den kan klara sig utan men blir risig och lite vissen och är mer mottaglig för ohyra).
det är ju svårt att säga vad man tycker är surt och inte surt, själv tycker jag kumquat är ganska goda och inte så farligt sura medan andra inte kan äta dom alls.
annars är ju citron och kumquat och kalamondin ganska lättskötta, men ger ju inte så söta frukter (dock blir dom goda i marmelad).
mandarin och apelsin har ju sötare frukter, en del sorter kan dock få dålig fruktsättning här. vill övervintras under mycket ljus (speciellt mandarinen, apelsin tål lite mer mörker).
de flesta citrusar vill ha lucker men näringsrikjord me dlågt ph. övervintras ljust och svalt (varmare vinter mer ljus behövs). odlas ute under den frostfriaperioden (avhärdas först).
Hej Flaxss!
När skall man beskära olivträden, våren eller hösten? Har ju ett ganska stort som har stått ute i sommar. Tar nu in det.
Vilka citrusar är subtropiska och vilka är tropiska. Jag har vanliga citronträd som jag sått från färska kärnor från citron vart hör de?
Grape har jag sått färska från frukt och mandarin och Mineola vart hör de? och vanlig apelsin vart hör de?
Nu har jag mycket frågor =)
Redigerat av djur7: 02-09-2010, 12:58