CITAT (malcolm @ 03-09-2010, 18:59)

Sedan är det upp till var och en vad man vill göra med de fångade djuren,
Nä, det är det inte. Även möss går under djurskyddslagen och måste avlivas snabbt och smärtfritt.
Även en liten mus är en högst levande varelse, och bör behandlas därefter,
oavsett om "
du" är rädd eller arg på den. (jodå, de behöver avlivas när de är inomhus, men HUMANT!!!)

eller göra som jag gjorde, sänka ner hela fällan i vattentunnan och dränka dem vilket bara tar några sekunder.
Nej, det tar inte "bara några sekunder" - eller, definiera "några".

Bästa råttfångangeren är dock en katt som genom sin blotta närvaro håller dessa gnagare borta
Katter håller även småfåglar, kopparödlor, sorkar, näbbmöss, och mycket annat "smått liv" borta.
INGET av dess djur kommer in i husen eller gnager och förstör.
I trädgården är mullsorken ett stort problem, men de lever under marken och katterna kan ytterst sällan få tag i någon av dem. De vanliga sorkarna ger sällan trädgårdsproblem ens.
Det katterna gör när de effektivt fångar alla dessa smådjur som står lägst på naturens näringskedja, är att ta maten från ugglor, rävar, och många andra
naturens djur. Den som vill ha kattuggla - ett ljuvligt vackert djur med sitt magiska hoande utanför fönstret på kvällarna - tar inte bort deras levebröd.
- Och jag kommer inte att gå in i någon diskussion omkring detta

, jag kommenterade bara, så får den som vill ta åt sig fakta.
CITAT
Det är en ung brunråtta din katt hittat tror jag
Som Meronia skriver, nej, det är ingen råtta. En råtta ser inte ut på det viset. Inte på något vis!!!
Större skogsmus, ett vackert exempelar. Hoppas den klarade sig.

edit: stavfel
Redigerat av amaira: 04-09-2010, 07:03