Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 27 571
Hej!
Först och främst hade jag uppskattat om vi kunde hålla denna tråd från snack om LED belysning, detta då det finns dussintals trådar om detta ämne och jag vill beröra något annat.
Vilka Kelvin-tal är att föredra vid odlingsbelysning? Skiljer det sig mellan växttyp, blomnings fas och växt fasen? Nu är det främst tomater som ska odlas men hade varit intressant att få veta så mycket som möjligt. Ljusintensiteten är viktig, kelvin är viktigt, vilka fler faktorer finns det?
Någon som känner för att upplysa och föra en diskussion om detta?
Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 27 571
Anja ; Jag skickade ett PM till dig angående nackdelar med LED, så slipper vi ha det i denna tråden. Har inte varit medlem speciellt länge men det känns som ett fåtal personer försöker mata på sitt budskap precis som någon slags mini-Hitler. Jag vet en hel del om LED inom odling då jag har hållt i en del projekt gällande detta. Säljsnacket som dessa killarna kör med är precis samma skitsnack som deras leverantörer har kört emot dem och de använder allting utan att först kritiskt granska orden. Om du vill köpa en bil som går 200km/h och den i själva verket endast kör 150km/h så hade det stört dig visst? Jag vill inte göra några personliga påhopp men väldigt mycket som skrivs är lögner (medvetna / omedvetna?) och det stör mig en hel del att gång på gång läsa samma inlägg i alla trådar.
Nauti; Har absolut inget emot att gå in på detalj nivå. Umol/sekund är ju ett säkert sätt att mäta, dock väldigt komplicerat att göra jämförelser med, även för den kunnige. Har tittat på några olika typer av belysning som inte är speciellt vanliga på marknaden men får helt enkelt testa dem ordentligt och se vad de ger för restultat:)