CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 11:42)

Jag får ibland lite panik var någonstans jag ska börja med 3000 kvm skogs- och bergstomt. Lite skillnad mot 46 kvm lägenhet. Vill ha lite woodlandskänsla men ibland är det svårt att planera hur man ska lägga upp arbetet och var man ska börja blåsa pengar. Nåja kul är det i alla fall med trädgård och i höst och vinter ska jag ta tag i planerandet! Lycka till på er också, man kan väl inte vara på topp jämt.
Jag kan känna igen den där överväldigande känslan - dvs man ser sig omkring på sin naturtomt och har du det det minsta som jag handlar den också om att hålla slyet stången så att det åtminstone inte blir ogenomträngligt.
Men: För egen del tycker jag det hjälper att titta ut en väldigt begränsad yta att pyssla med när man ska göra nytt, så att man inte hamnar i det där att projektet är så stort att inget av det man faktiskt har gjort (förr eller nu) räknas. För tänk hur det var innan du alls började - och hur mycket du sannolikt gjort sendan dess! Och hur fint det blev.
Men som sagt - vill du utöka trädgården (dvs det som är planerat och planterat) så tycker jag du ska planera en väldigt liten bit så att du inte drunknar. Sen är det väl som när man målar om en vägg inomhus: Först ser alla de andra väggarna förskräckliga ut, men sen vänjer man sig och kan göra saker i den takt man vill och orkar.