CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:46)

Hoppas hamstern blivit bättre! Det är inte revorm han fått? Visserligen ser det inte ut som kala fläckar, men jag föreställer mig att det tar lite tid innan fläckarna bli kala? Tumörer är naturligtvis alltid en realitet, men vid hudtumörer brukar det snarare bli sår än färgförändrade fläckar. Kliar fläckarna? Är huden/pälsne kladdig? Verkar han irriterad? Att han äter bra är ett gott tecken eftersom htt djur som mår dålig i allmänhet äter sämre och verkar mindre aktivt. Jag har inte så mycket erfarenhet av hamstrar, men lite av möss och jag hade nyligen några som helt plötsligt fick kala/tunnhåriga fläckar men i övrigt mådde bra. Dessa djur blev mycket bättre av att baddas med klorhexidinlösning 2 ggr per dag. Troligen hade de klåda som orsakades av en obalans i normalfloran (de bakterier som normalt finns på huden). Ett tips alltså.
Annars är det nog bara veterinären som gäller, men det kan kosta. Å andra sidan, när jag operareade min undulat för en näbbtumör kostade sövning och operation 300 kr, så det behöver inte bli hysteriskt dyrt - MEN då var det en lätt diagnor, inga prover och en enkel operation.
Förresten, kan man inte försäkra hamstrar precis som vilka smådjur som helst?
Han är försäkrad, så visst kan mdet.

Jag fick ett tips att bada han i chinchillasand och det gör jag när jag ändå pysslar i buren och det verkar hjälpa lite, men det kommer hela tiden tillbaka på han. Nej han har ingen klåda eller verkar påverkad av det annars. Har är som han alltid varit och han har blivit sitt gammla vanliga tjocka jag igen. Men det är inte så illa med pälsen som det har varit, så om jag inte märker fler förändringar tycker jag det är onödigt att ta han till en vetrinär, har ju fått mycket hjälp av er här.

Men jag undrar ändå varför han blev så smal ett tag, han åt ju precis som innan, han har väldigt god aptit.

Men han har som sagt gått upp i vikt igen nu. Så det ordnar sig säkert. Tack alla för hjälpen.

Såhär ser han ut idag.
Lucky_sussar_s_tt..JPG ( 236k )
Antal nedladdningar: 63 Han märkte inte ens att jag tog fotot på han. hehe.