|
Det bästa ur natursynpunkt hade väl egentligen varit att ringbarka trädet, död ved finns det alldeles för lite av. Ska man ändå kapa det kanske man skulle göra det på 2-3 meters höjd istället (vill man göra skalbaggarna en tjänst kan ju resten av björken placeras på något lämpligt solbelyst ställe någon annanstans) med tanke på att det kommer att välta om några år. (Min gamla poppelhögstubbe började plötsligt luta betänkligt ut mot vägen i somras så vi bestämde att det var dags att ta ner den. Sen upptäckte vi att det är bålgetingar i göktyteholken som sitter där så vi förtöjde istället stubben med rep så länge.) Risken att det blåser omkull torde vara mindre med en lägre högstubbe så den får kanske vara kvar längre. Holken behöver inte sitta så högt upp, tvärtom kan det vara en fördel att kunna nå den. Två av mina tornseglarholkar sitter på en västvägg i full eftermiddagssol, de har därför fått ett extra tak några centimeter över taket som skuggar holken. Det kan bli vansinnigt hett i holkar i sol. Att man brukar säga att holkens öppning ska vetta mot söder eller öster är för att det inte ska regna in, det blåser ju oftast från väster. Långt tak eller lite lutning på framsidan har samma effekt, så det bästa hade nog varit att sätta holken på stammens norrsida en bit nedanför toppen tycker jag. Om du nu inte kan holka ur trädet, det hade varit det finaste. Tips från en bekant som sysslar mycket med holkar: - Finns det mycket mård kan man spika igen hålet under ickehäckningstid så att inte mården flyttar in eller tittar förbi regelbundet. På så sätt ökar man uggleungarnas överlevnadschancer. Öppna igen tidigt, redan på vintern/vårvintern. - Skulle det flytta in andra fåglar, t.ex. sädesärlor eller rödstjärtar, kan man tillfälligt sätta ett grovmaskigt nät framför hålet så slipper deras ungar bli ekorrmat.
--------------------
Det ska gå.
|