Jag har några rabatter som är så där. Tog tag i en av dem mitt i sommaren (helt fel tid egentligen!).
Mitt tips är faktiskt följande! Ta tag i en grep och gräva upp och bort ALLT!
Det du vill ha planterar du tillbaka och det du inte vill ha lägger ud på komposten eller ger bort. eller planterar någonstans i kommunen där du tycker det ser himla trist ut!

Den rabatt jag mitt i sommaren grävde upp var övertäckt med prickklocka. Det jag ville ha planterade jag i större blomkrukor och satte sedan ned igen i jorden - kruka och allt. Orsaken till detta är att jag inte visste om jag fått bort all prickklocka och jag ville ha lite koll på läget. Till våren kan jag sedan gräva upp krukorna, förbättra jorden med kompost och gödsel och sedan plantera växterna ordentligt.
Just nu är det perfekt att gräva upp allt! Många växter har blommat över, lökarna ligger i vila... Så jag rekommenderar dig att gräva upp det - det går faktiskt fortare än du tror! Jag tror det tog två timmar att fixa till min rabatt mitt i värmen och torr svårgrävd jord.
De lökar du vill spara stoppar du helt enkelt ned igen. Känner du dig osäker så kan du ju skaffa lökkorgar och lägga dem i (som man gräver ned) och känner du sedan i vår att du inte vill ha kvar dem så är det bara att gräva upp hela korgen och placera på bättre ställe, ge bort eller slänga.
Om det blir ok väder så ska jag nu i helgen ta tag i rabatt nr två. Den är dock den minst roliga då den är invaderad av kirskål och såpnejlika. md största sannolikhet gör jag likadant där, att jag krukar de växter jag vill ha och då har lite koll på allt runt om krukorna. I den rabatten finns det verkligen växer jag vill ha kvar, t ex praktvädd i olika färger, poiner, lavendel, bergklint, salvia, tremastarblomma och astilbe. Alla dessa för en riktigt tynande tillvaro för tillfället.
Kan tillägga att rabatten jag grävde upp i somras frodas och ser jättefin ut och då tillförde jag absolut ingen näring eller så. Det enda jag gjorde var att rensa och plantera den växter jag ville ha kvar i billig plantjord.
Edit: jisses så jag stavar och formulerar mig!