KRT
Den första ägaren till vårt hus hade ett stort trädgårdsintresse och anlade flera trevliga och genomtänkta rabatter, vilka man kan se spår av än idag. MEN den föregående ägaren gjorde inte så mycket mer än att underhålla och vissa rabatter ser ganska risiga ut

Mitt senaste projekt är en halvstor rabatt som är fullproppad med lammöron, akkejam en daggkåpa och några andra perenner som är ganska stora vid detta laget. Det finns också en mängd lökar nerstoppade överallt - vilket gör att man inte kan stoppa ner spaden utan att klyva en lök smile.gif. I stort sett alla jord är dessutom täckt med mossa, den som inte upptas av perennerna alltså. Man kan inte gräva någon stans i jorden utan att ta emot någon växt, och att försöka mylla ner gödning (försökte med ko på påse) går öht inte alls, då krafsar man upp lökar eller skadar rötter......
Jag är inte heller nöjd med placeringen av vissa perenner, några höga står längst fram och mindre men vackra står inklämda utan att synas. Vissa vill jag ta bort och andra vill jag dela och ge en bättre placering.

Det jag funderar på är hur man tacklar detta problemet. Jag har funderat på att mer eller mindre gräva upp hela rabatten i höst och jordförbättra, MEN det innebär att stora delar av lökarna komemr gå förlorade. Iofs är det mest gula tuklpaner och några narcisser (är inte görtjust i någon av dem), men det finns även pärlhyacinter någonstans.

Alternativet är väl att göra det i etapper och försöka plantera om det som ska ändras utan att försöka röra så mycket i jorden, men fungerar det verkligen?

Är det verkligen nyttigt och främjande för växterna att stå så trångt, eller mår de bättre med mer utrymme runt rötterna?
Gunilla T
Som svar på din sista fråga - växterna mår bättre om de får utrymme och inte behöver konkurrera om vatten och näring.

Jag håller som bäst på att göra om hela framsidan på trädgården, fel sorts växter på fel ställe och perennerna har vuxit sig för stora.

Jag kan väl säga att jag har väldigt svårt för att slänga växter men endera det eller gå och reta sig på något som man inte längre gillar och som kräver alldeles för mycket jobb utan att man för den skull tycker det är vackert.

Massor av lökar har jag grävt upp och gett bort eller så hamnar de i komposten - pärlhyacinther sprider sig ordentligt och blir jättestora ruggar så småningom så de har åkt i komposten. De växter jag vill ha kvar har jag krukat upp för senare plantering någon annanstans eller så ger jag dem till trädgårdsföreningen eller säljer på växtmarknad.

Jag har grävt bort den gamla kompakta jorden och ersatt den med ny matjord och massor med kross för bra dränering..

Lammöron är ett otyg tycker jag men det handlar förstås om tycke och smak.

Jag tycker växter skall stå som "prima primadonnor" och synas och ha utrymme men det är ju jag det...

Ta bort det du inte tycker om, det blir inte roligare med åren...
kerstin z5-6
En gammaldags dyng"grep är bättre verktyg än en spade, ibland ,vissserligen kommer du att sticka nån lök eller två på så sätt med, men du har eg inget val om du vill ha en bättre rabatt på sikt-Blommningen går inte förlorad om du gör det i höst..återplantera lökarna bara.
Trädgårdsmåstaren
Här känner jag verkligen igen mig när jag läser. Jag och min sambo bor i en liten bostadsrättsförening med en villa-aktig tomt med mycket fint, och med stor potential. Någon ville mycket när trädgården en gång anlades, men därefter har rabatterna växt igen och en del har inte skötts tillräckligt för att utvecklas.

I somras fick jag nog, och jag ryckte bort trädgårdsgullris och såpnejlikor som tagit över hela rabatten. Trädgårdsgullris är fint i lagom mängd och på rätt ställe, men en rabattblomma är det inte riktigt enligt min mening... Vi upptäckte allt möjligt som växte där under, vivor, kärleksört, funkia. Till våren ska vi rensa ordentligt och plantera lite nytt, och sedan komplettera med täckbark för att skydda lite mot ogräs tills rabatten växt ihop lite mer. Jag har fått lite alunrot av min mamma, och en kryddträdgård ska det också bli någonstans.

Ibland måste man ju bara ta en nytt grepp om rabatterna. Det ska ju vara en källa till glädje - inte tvärtom. Hoppas att du får till det som du vill ha det så småningom.
KRT
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-09-2010, 12:10) *
En gammaldags dyng"grep är bättre verktyg än en spade, ibland ,vissserligen kommer du att sticka nån lök eller två på så sätt med, men du har eg inget val om du vill ha en bättre rabatt på sikt-Blommningen går inte förlorad om du gör det i höst..återplantera lökarna bara.

Grep - det hade jag inte ens tänkt på!!! Det borde fungera mycket bättre än spade. Då går det kanske att göra något utan att gräva upp allt (vilket trots allt är några kubik o jord är tungt)....

Tack för alla tips, nu känns det möjligt att göra något åt rabatten, jag har återfått hoppet smile.gif
Peztis
Jag har några rabatter som är så där. Tog tag i en av dem mitt i sommaren (helt fel tid egentligen!).

Mitt tips är faktiskt följande! Ta tag i en grep och gräva upp och bort ALLT!
Det du vill ha planterar du tillbaka och det du inte vill ha lägger ud på komposten eller ger bort. eller planterar någonstans i kommunen där du tycker det ser himla trist ut! biggrin.gif

Den rabatt jag mitt i sommaren grävde upp var övertäckt med prickklocka. Det jag ville ha planterade jag i större blomkrukor och satte sedan ned igen i jorden - kruka och allt. Orsaken till detta är att jag inte visste om jag fått bort all prickklocka och jag ville ha lite koll på läget. Till våren kan jag sedan gräva upp krukorna, förbättra jorden med kompost och gödsel och sedan plantera växterna ordentligt.

Just nu är det perfekt att gräva upp allt! Många växter har blommat över, lökarna ligger i vila... Så jag rekommenderar dig att gräva upp det - det går faktiskt fortare än du tror! Jag tror det tog två timmar att fixa till min rabatt mitt i värmen och torr svårgrävd jord.
De lökar du vill spara stoppar du helt enkelt ned igen. Känner du dig osäker så kan du ju skaffa lökkorgar och lägga dem i (som man gräver ned) och känner du sedan i vår att du inte vill ha kvar dem så är det bara att gräva upp hela korgen och placera på bättre ställe, ge bort eller slänga.

Om det blir ok väder så ska jag nu i helgen ta tag i rabatt nr två. Den är dock den minst roliga då den är invaderad av kirskål och såpnejlika. md största sannolikhet gör jag likadant där, att jag krukar de växter jag vill ha och då har lite koll på allt runt om krukorna. I den rabatten finns det verkligen växer jag vill ha kvar, t ex praktvädd i olika färger, poiner, lavendel, bergklint, salvia, tremastarblomma och astilbe. Alla dessa för en riktigt tynande tillvaro för tillfället.

Kan tillägga att rabatten jag grävde upp i somras frodas och ser jättefin ut och då tillförde jag absolut ingen näring eller så. Det enda jag gjorde var att rensa och plantera den växter jag ville ha kvar i billig plantjord.

Edit: jisses så jag stavar och formulerar mig! biggrin.gif
KRT
Mmmmmmm jag misstänker att det är det mest effektiva att göra, men ...... Fördelen är väl att det knappt finns något ogräs i rabatten smile.gif
Katie
Hade det varit jag så hade jag...

Jag hade börjat med att lägga fram en pressening där jag sen lägger allt jag gräver upp. Jag hade grävt upp hela rabatten.
Räddar vad jag kan av lökarna. De som inte klarar sig... synd.

När rabatten är tömd hade jag hämtat jordfräsen. På med lite koskit eller stallgödsel och sen 'full fräs'. flirting.gif

När rabatten är klar går jag över till växterna. De delas upp i mindre tuvor och möbleras sen uppe på jorden tills jag är nöjd med placeringen och då grävs de ner.
Jag hade sparat ett hörn där jag gräver ner alla lökar om jag nu inte har koll på vilka som är vad. De jag har koll på placerar jag ut där de känns rätt.

Växter som sen blir över krukar jag upp. Det finns alltid någon som blir glad över att få en planta istället för en bukett när man går bort på kalas.
Blir det väldigt mycket över så kan man sätta ut en annons och sälja dem.

Rabatten täcker jag gärna sen med markduk/tidningar för att sen hiva på grus eller täckbark för att hålla ogräset på avstånd.
KRT
Så, nu har jag tagit i tu med rabatten, tyvärr inte så grundligt som jag kanske velat (var tvungen att passa på när barnen var borta smile.gif.
Ja började med att bereda plats i andra rabatter för växter som skulle flyttas, sedan flyttade jag dem bla ett par daggkåpor o en stor gul perenn som dessutom delades upp i flera mindre. Eftersom jag i samma veva drog upp en massa lammöron och perenna lupiner hade jag plötsligt ganska gott om plats till sådana växter som jag ville flytta om. Har grävt upp och luckrat jorden när jag planterat om och hällde på kompost och ny plantjord m kompost. Tänkte dessutom lägga dit gräsklipp o löv nu till hösten. Får se hur många lökar som klarat sig, har ändå beställt ett gäng nya lökar som mer är MIN smak än de som redan fanns wink.gif.
En ny fundering dock, räcker det att lägga löv o gräsklipp ovanpå eller måste man mylla ner det i jorden????

Nu hoppas jag bara att växterna trivs i din förbättrade miljö och växer så det knakar tummenupp.gif
kerstin z5-6
Lägg det ovanpå bara så har du marktäckning mot ogräsfröer under hösten och ett fint lager att fylla på kopåsejord på i vår
KRT
Perfekt!
Längtar redan till nästa vår och sommar för att se hur det blir och hur växterna trivs smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon