Inte tröttnar vi, inte.....
Jag tycker att du ska låta det mesta som är i perennrabatten vara till våren. Nästan alla perenner mår bäst av att få ha kvar sitt "ris" under vintern. Sedan till våren brukar jag klippa ned riset, och finklippa ned det direkt på plats, så det återgår till jorden. Uppväxta rabatter kan vara knepiga att gödsla, men benmjöl är mycket bra till sådant, och även gödselvatten av nässlor, vallört mm.
Där man kan komma åt jorden ordentligt, som i växthus och köksland mm, tycker jag att vanlig hederlig skit är bäst! Häst-/ko-/höns-, vilket som, men det är så klart bra om den är ordentligt förmultnad. Kökskomposten tömmer man ju också med fördel där. Tycker ditt gödsel+gräsklipp låter jättebra.
Jag skulle nog ta bort barken i rabatten, den stjäl massor av näring när den multnar. Jag skulle lagt en kompost av barken och färsk gödsel, så blir det kanonjord om något år eller så. Men samtidigt har väl någon tänkt att barken skulle hindra ogräs, så gör du som du känner för.
Och till tidpunkten - jag gödslar inte perenner etc. efter augusti, för avmognadens skull. Däremot kan man höstgödsla öppen jord, även om en hel del av näringen riskerar att lakas ur under vintern. Jag gör det när jag inte orkat vänta på att skiten/komposten ska bli lagom förmultnad.... Annars tycker jag man kan vänta till våren.
Men det är som sagt en smakfråga - du får säkert andra svar också!
Recept på benmjölsvatten:
Fyll en hink med hälften benmjöl, hälften vatten, rör om och låt stå några dagar. Tag sedan 1-2 dl av sörjan till en 10-l vattenkanna, och vattna ut näringen. Vill man ha kraftigare grön färg på bladverket kan man komplettera med lite kalksalpeter.