CITAT (Anders zon 1 @ 11-09-2010, 19:46)

Skyddsjakt är sannolikt rätt ineffektivt i nuvarande form (för att inte tala om licensjakten som är helt meningslös). Om man får påhälsning av varg nära tamdjur borde det mest effektiva vara att skrämma vargarna rejält. Vargen är som sagt ett intelligent vanedjur som ogärna återkommer till en plats där den blivit skrämd. Eftersom det är ett flockdjur sprider en skrämd varg sina erfarenheter till övriga i flocken. En död varg däremot lär sig absolut ingenting och kan av naturliga skäl heller inte sprida några erfarenheter till andra vargar. Man borde utnyttja de levande vargarnas beteende istället för att skjuta ihjäl dem. Om man systematiskt lär vargarna att tamdjur är "farliga" kommer vi förmodligen att kunna ha en betydligt större vargstam än nu utan några större problem.
Tyvärr räcker det inte alltid att skrämma vargen. Den är som sagt ett intelligent djur som snabbt lär sig när och hur man kan göra vissa saker.
En fårbonde i Dalslandsområdet ville inte skjuta vargen/vargarna utan valde hellre att försöka skrämma dem.
Han sköt rejäla salvor i luften så fort den var i närheten av djur och gård. Han riggade upp 'snubbeltrådar' runt hagarna som vid beröring drog igång ett jäkla liv med bjällror och metallock. Inte bara vargen hajade till när oväsendet gick igång utan även de i huset som kastade sig ut med bössan för att brassa av en salva.
Staketet var av den vargsäkra varianten och det redigt med kräm i eltrådarna.
Han hade även detta hos sina hästar där vargen också härjade. Vargen stannade inte utanför trots allehanda medel. Den visste mycket väl vad som fanns på andra sidan staketet och ville dit.
Ingenting hjälpte för att bli av med vargen. De vågade inte lämna gården helt utan översikt så det var alltid någon hemma. Eftersom hästarna var shettisar och de hade föl så var de naturligtvis livrädda för att nåt skulle hända.
Det blev ohållbart i längden så fåren gjorde de sig av med. Hästarna vet jag inte för jag har inte pratat med honom sen han frågade mig om jag var intresserad av fårflocken.
Vissa individer är inte alltid så lättskrämda.
Ser jag vargen här på 'rätt' sida staketen så självklart försöker man skrämma den. Man vill ju inte ha den i faggorna vid staketen. Kan man lyckas skrämma dem så är ju det toppen men har den en gång tagit sig in i hagen så är det ganska kört.
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 20:25)

Det lär också finnas två olika sorters hundar som används i andra länder för att vakta får och skrämma bort vargar. Vet inte om de används i Sverige.
Jodå, de finns i Sverige också men man får ha ganska stora flockar för att det ska vara lönt.
I Sverige är det dessutom vanligt att man delar upp sina flockar i mindre grupper och skickar ut dem för att beta av diverse småmarker.