Full version: Vargen igen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Christa
Jag tycker att det skall få finnas varg men istället för vanlig jakt som det var förra året så tycker jag att de som uppehåller sig nära bebyggelse och dödar tamdjur skall kunna skjutas.

Läste det här och förstår att han inte gillar varg

Händelse: Var ute med mine Bassets,en i bånd og en løs. Den løse springer ute og blir angrepet av varg 130 m i fra meg ifølge gpsn. Hunden skriker i 15-20 sek. til jeg skriker i. Hunden blir stille, 30 sek etter står ulven foran meg på 10 m til jeg skriker igjen. Jeg spinger mot hunden men tydelig har vargen hunden i munnen for jeg kommer ikke nermere får det går flere minutter. Jeg finner min kjære,gode hund død. Når jeg bærer ut den av skogen morrar vargen og spinger rundt oss i skogen. En helt for jævlig opplevelse som jeg aldri vil glemme……

Plats: Hult, Värmlandsnäs

Observationstid: 2010-09-03 20:45
Inrapporteringstid:2010-09-05 23:24

http://www.vargobs.se/vargobservationer/
andersen
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 08:53) *
Jag tycker att det skall få finnas varg men istället för vanlig jakt som det var förra året så tycker jag att de som uppehåller sig nära bebyggelse och dödar tamdjur skall kunna skjutas.

Läste det här och förstår att han inte gillar varg

Händelse: Var ute med mine Bassets,en i bånd og en løs. Den løse springer ute og blir angrepet av varg 130 m i fra meg ifølge gpsn. Hunden skriker i 15-20 sek. til jeg skriker i. Hunden blir stille, 30 sek etter står ulven foran meg på 10 m til jeg skriker igjen. Jeg spinger mot hunden men tydelig har vargen hunden i munnen for jeg kommer ikke nermere får det går flere minutter. Jeg finner min kjære,gode hund død. Når jeg bærer ut den av skogen morrar vargen og spinger rundt oss i skogen. En helt for jævlig opplevelse som jeg aldri vil glemme……

Plats: Hult, Värmlandsnäs

Observationstid: 2010-09-03 20:45
Inrapporteringstid:2010-09-05 23:24

http://www.vargobs.se/vargobservationer/

Ja det är en svår fråga... men jag tycker nog inte att vi skall ha någon jakt på dom få vargar vi har i Sverige, och absolut inte pga att någon hund har blivit dödat,det dör för övrigt flera hundar av jägarens kulor än det blir tagna av varg.
herkules
folk får hålla rätt på sina hundar.
Huggorm
Så vitt jag vet får man inte ha hundarna springande lösa i skogen?

Det värsta med vargen är kanske ändå att beslutet fattats över huvudet på de som drabbas av den.
Red Top
CITAT (herkules @ 11-09-2010, 09:02) *

tummenupp.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 09:03) *
Det värsta med vargen är kanske ändå att beslutet fattats över huvudet på de som drabbas av den.

hur menar du?
vi har en jagande jorbruksminister och en jävla mes till miljöminister som jägarförbundet ganska fort pratade omkull, vilka är det som pratat omkull honom? de som säger sig ha blivit drabbade av varg..
hur blir man drabbad av varg? hur många människor har blivit bitna/dödade?
hoppsan - inga ....
Huggorm
CITAT (herkules @ 11-09-2010, 09:10) *
hur blir man drabbad av varg? hur många människor har blivit bitna/dödade?
hoppsan - inga ....

Nej - än. Däremot har stora mängder tamdjur dödats och många som bor på landsbygden är rädd för att gå ut. När tror du personen som blev av med en hund högst upp i den är tråden vågar gå ut i skogen igen?
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 09:12) *
Nej - än. Däremot har stora mängder tamdjur dödats och många som bor på landsbygden är rädd för att gå ut. När tror du personen som blev av med en hund högst upp i den är tråden vågar gå ut i skogen igen?

jaja men va bra då, skjut vargen så folk törs gå i skogen?
ge fan i att ha hunden lös så finns det inte en chans att vargen öht sticker fram nosen, den skyr människan som pesten.
folk måste vara dumma i huvudet.
Aqvakul

Definitivt!
Huggorm
CITAT (herkules @ 11-09-2010, 09:15) *
jaja men va bra då, skjut vargen så folk törs gå i skogen?
ge fan i att ha hunden lös så finns det inte en chans att vargen öht sticker fram nosen, den skyr människan som pesten.
folk måste vara dumma i huvudet.

Dumma eller inte dumma, folk som bor ute på landet vill ofta inte ha varg, och då sitter dom i Stockholm och bestämmer att dom ändå skall ha det. Detta uppskattas naturligtvis inte, och folk revolutionerar genom att tjuvskjuta vargen. Här hos mig fanns det varg så sent som i våras, men det gör det inte längre, om man säger så.
andersen
revolutionerar, nää det tror jag är det sista tjyvjägarna gör,det handlar om pengar,machokultur, mm.
*Stintan*

tummenupp.gif hur svårt kan de vara att ha hundarna kopplade?!??!!
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 09:18) *
Dumma eller inte dumma, folk som bor ute på landet vill ofta inte ha varg, och då sitter dom i Stockholm och bestämmer att dom ändå skall ha det. Detta uppskattas naturligtvis inte, och folk revolutionerar genom att tjuvskjuta vargen. Här hos mig fanns det varg så sent som i våras, men det gör det inte längre, om man säger så.

nä, tjyvjakten har ju ökat efter licensjakten - jägarna trodde att den acceptans som det pratas om innebär att det är fritt fram året om.
men, jag orkar inte argumentera med dig, du har din åsikt, jag har min.
Huggorm
CITAT (herkules @ 11-09-2010, 09:24) *
nä, tjyvjakten har ju ökat efter licensjakten - jägarna trodde att den acceptans som det pratas om innebär att det är fritt fram året om.
men, jag orkar inte argumentera med dig, du har din åsikt, jag har min.

Jag tror det snarare beror på debatten som skapades, än på jakten. Likgiltigheten hos vargförespråkarna retar landsbygdsbor till vansinne. Som "straff" tjuvskjuter dom varg, vilket är helt perfekt. Risken för upptäckt är minimal, man får hjältestatus i byn och vargkramarna blir helt förtvivlade där de sitter i Stockholm och bara kan se på.
Gillan
Nu har vi ju inte hund själva, men bor ganska enskilt på landet och har de flesta vilda djur i den svenska faunan runt omkring oss och aldrig att vi skulle vilja skjuta av vargen. Den bor här precis som vi. Som en del av er andra sagt, koppla hunden så är problemet ur världen yes.gif
Christa
Det är intressant att se hur liten förståelse människor har för andra människors verkligehet. På sidan jag länkade till fanns också ett exempel på en fårägare som fått sina får angripna trots godkänt rovdjursstängsel.

Får man sina får, katter eller hundar dödade så blir man väldigt ledsen. Det har andra svårt att förstå.

De som inte är sjuka eller arbetslösa har ofta liten förståelse för dem som är drabbade.

Jag upplever att människor generellt sett är väldigt dåliga på att förstå sådant de inte själva eller någon närstående är drabbade av.
Gillan
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 09:37) *
Det är intressant att se hur liten förståelse människor har för andra människors verkligehet. På sidan jag länkade till fanns också ett exempel på en fårägare som fått sina får angripna trots godkänt rovdjursstängsel.

Får man sina får, katter eller hundar dödade så blir man väldigt ledsen. Det har andra svårt att förstå.

De som inte är sjuka eller arbetslösa har ofta liten förståelse för dem som är drabbade.

Jag upplever att människor generellt sett är väldigt dåliga på att förstå sådant de inte själva eller någon närstående är drabbade av.

Men du, bara för att jag har all förståelse för hund/katt/vilket djur som helst- ägaren, så måste jag inte tycka att det är okej att skjuta vargen. Jag tycker inte att det är okej helt enkelt. Vi har inte så mycket varg så man kan ha vargjakt. Det är min åsikt.
Huggorm
I delar av landet är det faktiskt ganska tjockt med varg. Nästa steg är ju att dom bildar flockar, så som man ser från Kanada, Alaska och Ryssland. Tänk vad en hungrig vargflock med den självsäkerhet som flocken ger kan ställa till med. Älg, rådjur och får räcker inte hur långt som helst.
andersen
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 09:49) *
I delar av landet är det faktiskt ganska tjockt med varg. Nästa steg är ju att dom bildar flockar, så som man ser från Kanada, Alaska och Ryssland. Tänk vad en hungrig vargflock med den självsäkerhet som flocken ger kan ställa till med. Älg, rådjur och får räcker inte hur långt som helst.

Jag kan inte tänka mej vad det kan ställa till med, tala om det för mej...tack!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 09:03) *
Så vitt jag vet får man inte ha hundarna springande lösa i skogen?

Det är koppeltvång mellan 1/3-20/8 enligt jaktvårdslagen övrig tid får man ha lösspringande arbetande jakthund i skogen och tvärtemot vad många tror är det inte hunden som jagar och dödar bytet, hunden mera söker upp eller stöter fram djur (man kan även ha drevkarlar som driver fram djur men det krävs ju lite mer folk) allt beror på vilken typ av hund man har. Det finns ju även eftersökshundar inom jakten som hjälper till att söka trafikskadade djur och liknande. Farsan jagar i vargtätt område därför skaffade han sig en Springer Spaniel för de springer sällan långt bort från sin husse/matte som ex. tysk jaktterrier och liknande gör så man kan lättare ha koll han är dock fortfarande väldigt ung så han har inte riktigt börjat tränas så vi får se om han blir en eftersökshund eller apporterande hund (fågeljakt).

Man kan ju även sätta på hundarna såna där taggiga kragar och liknande som jägarna brukar ha här på taxarna och andra småhundar för att minska risken för skada på hundarna här där det är vildsvinstätt område. Det kanske även funkar mot vargskada??
*Stintan*

Vadå nästa steg??? Hur kan du kalla det för tjockt med varg när vi har så få totalt i landet? Du verkar inte speciellt påläst om hur vargen fungerar. Tror för övrigt inte någon är emot skyddsjakt om det är befogat. Skulle det bli brist på älg och rådjur så får väl folk sluta jaga såna djur då så att det räcker till föda åt vargarna.
Aqvakul

Så är det säkert, inkluderande även dig och mig. Samtidigt måste man faktiskt separera den mer allmängiltiga diskussionen från enskilda personliga upplevelser. Det är t.ex. ett väldokumneterat faktum att människor som i allmänhet uttrycker tydliga främlingsfientliga åsikter, starkt kan engagera sig för flyktingar i närmiljön.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2010, 10:00) *
Vadå nästa steg??? Hur kan du kalla det för tjockt med varg när vi har så få totalt i landet? Du verkar inte speciellt påläst om hur vargen fungerar. Tror för övrigt inte någon är emot skyddsjakt om det är befogat. Skulle det bli brist på älg och rådjur så får väl folk sluta jaga såna djur då så att det räcker till föda åt vargarna.

Det är få vargar i landet, men dom är ju inte jämnt fördelade. Värmland och Dalarna har mer än sin beskärda del.

Det finns ett antal hundratusen jägare i Sverige, och får inte dom behålla sina älgar så skjuter nog en del av dom varg i stället. Så är det vare sig man vill eller ej.
herkules

jag tycker du har fel i det du skriver här.
människor har inte alls speciellt svårt för att förstå (skulle vara moderata samlingspartiets ledare och anhängare då wink.gif)
skulle mina hundar bli rivna av varg, så klart jag skulle bli jätteledsen men därifrån till att döda vargen är steget ganska långt.
faktiskt.
och så tror jag det är för de flesta människor.
Katie
Jag har absolut inget emot vargen som så men jag är även lantdjursägare.

Att gå på promenader i skogen är jag inte ett dugg rädd för trots att vargen kanske hördes dagen innan. Den är så pass skygg att det ska en hel del till för att den ska attackera vare sig mig eller mina hundar som är vid mina fötter.

Vargen har sprungit runt här omkring men jag har ännu, peppar peppar, inte haft besök av den i fårhagen. Det enda besök vi haft har varit av räven som plockat några höns och ankor.

Skulle vargen ta sig in till fåren så tvekar jag inte en sekund att lösa problemet men så länge den är på utsidan så får den stanna.

Utsidan = inga problem
Insidan = Problem

Vargen är, precis som hundar, ett vanedjur. Har den en gång tagit sig in i en fårhage och fått maten serverad så kommer oftast tillbaka.
Normalt sett så jagar inte en varg på det sättet som sker när den kommer in i en fårhage.
Djuren flyr i det vilda och vargen fäller Ett byte. I fårhagen slår det slint. Bytesdjuren är kvar och flyr inte. Vargen blir ofta till sig i trasorna och då börjar dårjakten där flera djur blir rivna och dödade.
Christa
CITAT (Katie @ 11-09-2010, 11:32) *

Att gå på promenader i skogen är jag inte ett dugg rädd för trots att vargen kanske hördes dagen innan. Den är så pass skygg att det ska en hel del till för att den ska attackera vare sig mig eller mina hundar som är vid mina fötter.

Vargen har sprungit runt här omkring men jag har ännu, peppar peppar, inte haft besök av den i fårhagen. Det enda besök vi haft har varit av räven som plockat några höns och ankor.

Skulle vargen ta sig in till fåren så tvekar jag inte en sekund att lösa problemet men så länge den är på utsidan så får den stanna.

Utsidan = inga problem
Insidan = Problem

Vargen är, precis som hundar, ett vanedjur. Har den en gång tagit sig in i en fårhage och fått maten serverad så kommer oftast tillbaka.
Normalt sett så jagar inte en varg på det sättet som sker när den kommer in i en fårhage.
Djuren flyr i det vilda och vargen fäller Ett byte. I fårhagen slår det slint. Bytesdjuren är kvar och flyr inte. Vargen blir ofta till sig i trasorna och då börjar dårjakten där flera djur blir rivna och dödade.

Då kanske du håller med om det jag skrev vid starten av tråden dvs att man inte skall ha allmän jakt som förra året utan istället tillåta skyddsjakt. Att ha allmän jakt och pang, pang, pang på en vecka skjuta bort ett antal djur tycker jag verkar dumt.

Men att skjuta de vargar som vant sig vid att stryka runt husen och jaga tamdjur och gräva i soptunnor tycker jag är rimligt. Tillåter man inte det så kommer motståndet från de drabbade bara att öka.
*Stintan*
Skyddsjakt har väl inte varit förbjudet unsure.gif Någon allmän jakt har det inte heller varit utan licensjakt vilket är något helt annat. Dock tycker jag att den jakt som var i vintras var hemsk, vedervärdig och fruktansvärt onödig.
gnon49

Men hallå där huggorm. Vargen är ett flockdjur. Den bildar inte flockar på pin kiv. Respekten för vilda djur bör ju yttra sig i att man bl.a inte hetsar lösspringade hundar mot dom. För det gör man om hunden får springa vind för våg. Är man så utbota dum får man stå sitt kast.
Katie
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 11:59) *
Då kanske du håller med om det jag skrev vid starten av tråden dvs att man inte skall ha allmän jakt som förra året utan istället tillåta skyddsjakt. Att ha allmän jakt och pang, pang, pang på en vecka skjuta bort ett antal djur tycker jag verkar dumt.

Men att skjuta de vargar som vant sig vid att stryka runt husen och jaga tamdjur och gräva i soptunnor tycker jag är rimligt. Tillåter man inte det så kommer motståndet från de drabbade bara att öka.

Jag anser inte att det ska skjutas av vargar hur som helst. Vet de inte vilken varg det är som är ett problem så avvakt. Sätt ut pass vid platser där de orsakat skada. Vargen kommer tillbaka där maten är serverad.

Nu var det licensjakt förra året där ett visst antal vargar sköts av. Min åsikt är att om det bestäms att ett visst antal djur ska skjutas av i ett visst område så är det för att 'flocken' orsakat skada på lantdjur el. dylikt. Vid licensjakt så blir varje område meddelade om hur många djur de får skjuta av både när det gäller, varg, älg, rådjur etc.
Med vargen var det lite annorlunda. Där var det inte riktigt små områden där det fick skjutas av utan flera jaktområden blev ihopslagna då vargen inte lever som älg och rådjur. I vårt område Skjöts det nån långt söderut och en långt norrut så det 'sållades' i flera flockar.

Så länge stammarna är så pass små som de faktiskt fortfarande är behövs ingen definitiv jakt utan man, om det behövs, håller sig till skyddsjakt.
Du har rätt att freda dina djur.

Vet man inte exakt hur det går till när vargar jagar i det fria så kan man titta på en Border collie när den vallar.
Vallningen är en kontrollerad jakt.
Kommer vargen in i en fårhage så slår det slint eftersom bytesdjuren inte flyr och då kan vem som av individerna gå in och slå bytet. Det är då det blir ett problem.
Det hunden gör är att valla fram bytet till alfa-ledaren. Det är ledaren som slår bytet. (Oftast vargtiken.) Nu slår vi iof inte bytet när hunden kommer med djuren men de flesta momenten i vallning är som vargens jaktbeteende. Skillnaden är att vi kontrollerar den och fåren/nöten lär sig att de är trygga hos föraren.

Är man hundägare så borde man studera vargen så mycket man kan.
Genom att titta på dem (naturprogram / IRL mm) så kan man lära sig otroligt mycket om sin hunds beteénde. Vad som fortfarande är riktigt djupt rotat i generna på våra hundar.
Bara att kolla in rangordningssystemet i en vargflock får en att tänka till. Man har börjat komma till insikt över hur mycket man förmänskligar sina hundar.
Tittar man på en vargflock så ser man att den som är lägst i rang aldrig bråkar med någon annan än den som är strax ovan. Detta för att steg för steg klättra i rang och komma närmre alfaparet. Den ända som kan ge sig i kast med att utmana någon av alfaledarna är den individ som är precis under.

Nej, så länge flockarna är små så kan man vara försiktig med licensjakt. Skyddsjakt är det som är mest lämpligt för att sålla ut problemdjuren.
Skulle en varg ta sig in till mina djur så smäller det direkt men så länge det inte är några problem så avvaktar vi hellre.
Katie

Vargarna lever i flock.
De vargar som för en kort tid är ensamma är de ungdjur som stöts ur flocken. De söker sig en ny partner att bilda ny flock med.
gnon49
CITAT (Katie @ 11-09-2010, 11:32) *

Utsidan = inga problem
Insidan = Problem

En skön o balanserad syn på saken. Tack.
Anders zon 1
Skyddsjakt är sannolikt rätt ineffektivt i nuvarande form (för att inte tala om licensjakten som är helt meningslös). Om man får påhälsning av varg nära tamdjur borde det mest effektiva vara att skrämma vargarna rejält. Vargen är som sagt ett intelligent vanedjur som ogärna återkommer till en plats där den blivit skrämd. Eftersom det är ett flockdjur sprider en skrämd varg sina erfarenheter till övriga i flocken. En död varg däremot lär sig absolut ingenting och kan av naturliga skäl heller inte sprida några erfarenheter till andra vargar. Man borde utnyttja de levande vargarnas beteende istället för att skjuta ihjäl dem. Om man systematiskt lär vargarna att tamdjur är "farliga" kommer vi förmodligen att kunna ha en betydligt större vargstam än nu utan några större problem.
Meriona
Jag är inte ett dugg kluven, förbjud all onödig jakt på vilt överhuvudtaget och låt rovdjursstammen växa sig stark istället. Så slipper vi halvblinda gamla gubbar i skogen som skjuter på oss när vi rider.
Christa
Det lär också finnas två olika sorters hundar som används i andra länder för att vakta får och skrämma bort vargar. Vet inte om de används i Sverige.
Katie
CITAT (Anders zon 1 @ 11-09-2010, 19:46) *
Skyddsjakt är sannolikt rätt ineffektivt i nuvarande form (för att inte tala om licensjakten som är helt meningslös). Om man får påhälsning av varg nära tamdjur borde det mest effektiva vara att skrämma vargarna rejält. Vargen är som sagt ett intelligent vanedjur som ogärna återkommer till en plats där den blivit skrämd. Eftersom det är ett flockdjur sprider en skrämd varg sina erfarenheter till övriga i flocken. En död varg däremot lär sig absolut ingenting och kan av naturliga skäl heller inte sprida några erfarenheter till andra vargar. Man borde utnyttja de levande vargarnas beteende istället för att skjuta ihjäl dem. Om man systematiskt lär vargarna att tamdjur är "farliga" kommer vi förmodligen att kunna ha en betydligt större vargstam än nu utan några större problem.

Tyvärr räcker det inte alltid att skrämma vargen. Den är som sagt ett intelligent djur som snabbt lär sig när och hur man kan göra vissa saker.

En fårbonde i Dalslandsområdet ville inte skjuta vargen/vargarna utan valde hellre att försöka skrämma dem.
Han sköt rejäla salvor i luften så fort den var i närheten av djur och gård. Han riggade upp 'snubbeltrådar' runt hagarna som vid beröring drog igång ett jäkla liv med bjällror och metallock. Inte bara vargen hajade till när oväsendet gick igång utan även de i huset som kastade sig ut med bössan för att brassa av en salva.
Staketet var av den vargsäkra varianten och det redigt med kräm i eltrådarna.
Han hade även detta hos sina hästar där vargen också härjade. Vargen stannade inte utanför trots allehanda medel. Den visste mycket väl vad som fanns på andra sidan staketet och ville dit.

Ingenting hjälpte för att bli av med vargen. De vågade inte lämna gården helt utan översikt så det var alltid någon hemma. Eftersom hästarna var shettisar och de hade föl så var de naturligtvis livrädda för att nåt skulle hända.
Det blev ohållbart i längden så fåren gjorde de sig av med. Hästarna vet jag inte för jag har inte pratat med honom sen han frågade mig om jag var intresserad av fårflocken.

Vissa individer är inte alltid så lättskrämda.
Ser jag vargen här på 'rätt' sida staketen så självklart försöker man skrämma den. Man vill ju inte ha den i faggorna vid staketen. Kan man lyckas skrämma dem så är ju det toppen men har den en gång tagit sig in i hagen så är det ganska kört.

CITAT (Christa @ 11-09-2010, 20:25) *
Det lär också finnas två olika sorters hundar som används i andra länder för att vakta får och skrämma bort vargar. Vet inte om de används i Sverige.

Jodå, de finns i Sverige också men man får ha ganska stora flockar för att det ska vara lönt.
I Sverige är det dessutom vanligt att man delar upp sina flockar i mindre grupper och skickar ut dem för att beta av diverse småmarker.
Huggorm
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 20:25) *
Det fanns förr i Sverige en hundras som hette "Dalbohund", och som man använde just för att jaga bort varg från husdjuren. Det var ju stora hundar, så dom åt mycket mat. När det var hungersnöd i Sverige under en period så gjorde man sig helt enkelt av med hundarna eftersom dom åt för mycket, så dom är utdöda nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalbohund
Meriona
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 21:30) *
Det fanns förr i Sverige en hundras som hette "Dalbohund", och som man använde just för att jaga bort varg från husdjuren. Det var ju stora hundar, så dom åt mycket mat. När det var hungersnöd i Sverige under en period så gjorde man sig helt enkelt av med hundarna eftersom dom åt för mycket, så dom är utdöda nu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalbohund

Jag har också läst om de hundarna (lokalblaskan hade nån artikel), men de var inte särskilt människovänliga heller om jag minns rätt.
Katie
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 21:32) *
Jag har också läst om de hundarna (lokalblaskan hade nån artikel), men de var inte särskilt människovänliga heller om jag minns rätt.

Det är inte de hundarna heller som används idag. De bor alltid ute med fåren och ska jaga bort både varg, räv, människor etc. Alltså allt som närmar sig djuren.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 11-09-2010, 21:32) *

Jag kan tänka mig att hundar som avlats fram för att dräpa vargar inte är så lätthanterliga. En kamphund är alltid en kamphund sad.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 21:48) *
Jag kan tänka mig att hundar som avlats fram för att dräpa vargar inte är så lätthanterliga. En kamphund är alltid en kamphund sad.gif

Det är väl typ Ovtjarkan det är fråga om isåfall och som sagt inte så lätthanterliga.
Katie
Det finns de som använder dessa raser som vakthundar hemma också. Även på inhägnade områden.

Finns det inte VÄLDIGT tydliga varningsskyltar så kan det gå riktigt illa.

När de går i en fårflock så beblandar de sig med djuren och gör inget mot inkräktare om det inte verkar hotfullt.
När de inte kan gå med en flock och utföra det de är avlade för så blir de inte roliga att tas med. De blir oftast farliga då istället.
Det mest tragiska är ju att det finns de som skaffar en sån hund för att ha som vakt och sällskapshund. De vet inte vad de ger sig in på.
Som valpar är de enormt söta. Små nallebjörnar. Som vuxna är de fortfarande granna att titta på men jag hade nog backat undan fortare från en sån hund än en varg.

CITAT (*Stintan* @ 11-09-2010, 21:55) *
Det är väl typ Ovtjarkan det är fråga om isåfall och som sagt inte så lätthanterliga.

Så hette den ja.
Kände det gnagde i hjärnan men kom inte på namnet.

Det finns en till men även där är det tvärstopp i hjärnkontoret.
Meriona
Lama ska tydligen också funka att ha i flocken mot rovdjur. De är ju dessutom snygga att se på. smile.gif
Katie
Vet inte om den rår på vargen men den är tydligen effektiv mot räv.
zaaritha
Jag bor på landet!
Har haft varg i trädgården!
Men--anser att varg har minst lika stor rätt
att leva--som människor......
Vilka är det som utarmat jorden?
Ja--inte är det rovdjuren!
De sprider inte gifter o dyl.
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 11-09-2010, 10:09) *
Det är få vargar i landet, men dom är ju inte jämnt fördelade. Värmland och Dalarna har mer än sin beskärda del.

Det finns ett antal hundratusen jägare i Sverige, och får inte dom behålla sina älgar så skjuter nog en del av dom varg i stället. Så är det vare sig man vill eller ej.

Men äger jägarna verkligen älgarna? Hur kommer det sig? Jag är ingen jägare men jag anser att vilda djur är mina lika mycket som nån annans.
Fast mest är de väl sina egna. Inte konstigt att jägare blir förbannade på vargar om de har en så förvriden världsbild.

Då bestämmer jag nu, att jag äger vargarna(finns det fler här som vill vara med kan vi äga dem ihop) och fan ta den som skjuter mina vargar!
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 12-09-2010, 01:07) *
Men äger jägarna verkligen älgarna? Hur kommer det sig? Jag är ingen jägare men jag anser att vilda djur är mina lika mycket som nån annans.
Fast mest är de väl sina egna. Inte konstigt att jägare blir förbannade på vargar om de har en så förvriden världsbild.

Då bestämmer jag nu, att jag äger vargarna(finns det fler här som vill vara med kan vi äga dem ihop) och fan ta den som skjuter mina vargar!

000.gif bravo.gif
Aqvakul
CITAT (Trampendal @ 12-09-2010, 01:07) *

Lysande! tummenupp.gif yahoo.gif
Christa
Man kan ändå konstatera att de som fått sina djur dödade är emot vargen medan de som aldrig drabbats ofta är för.

Rådjuren åt upp mina grönsaker och blommor så många gånger så jag till slut kände att jag skulle kunna slå ihjäl dem och detta trots att jag inte ens slår ihjäl flugor och getingar utan släpper ut dem istället.

Jag såg ett nyhetsinslag från Hjärtum för några år sedan där en varg hade massakerat en hel fårflock. Massor med får var sönderslitna och lemlestade. Vargen hade ätit på dem medan de levde. Slitit upp buken på dem osv. Det såg verkligen förfärligt ut och jag led med de stackars fårägarna.

Inte verkar det hjälpa med rovdjursstängsel heller som de köpt för dyra pengar och lagt ner tid på att sätta upp.

Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och i princip för att rovdjuren skall få finnas men jag har full förståelse för att de drabbade känner sig förtvivlade och arga.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 12-09-2010, 09:28) *
Man kan ändå konstatera att de som fått sina djur dödade är emot vargen medan de som aldrig drabbats ofta är för.

Rådjuren åt upp mina grönsaker och blommor så många gånger så jag till slut kände att jag skulle kunna slå ihjäl dem och detta trots att jag inte ens slår ihjäl flugor och getingar utan släpper ut dem istället.

Jag såg ett nyhetsinslag från Hjärtum för några år sedan där en varg hade massakerat en hel fårflock. Massor med får var sönderslitna och lemlestade. Vargen hade ätit på dem medan de levde. Slitit upp buken på dem osv. Det såg verkligen förfärligt ut och jag led med de stackars fårägarna.

Inte verkar det hjälpa med rovdjursstängsel heller som de köpt för dyra pengar och lagt ner tid på att sätta upp.

Jag är medlem i Naturskyddsföreningen och i princip för att rovdjuren skall få finnas men jag har full förståelse för att de drabbade känner sig förtvivlade och arga.

Ett helt rimligt och mkt mänskligt resonemang, som jag och säkert många andra tycker är helt okontroversiellt.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2010, 09:31) *
Ett helt rimligt och mkt mänskligt resonemang, som jag och säkert många andra tycker är helt okontroversiellt.

Jag upplever att debatten ofta är väldigt polariserad. I början av denna tråd skrev flera att "folk får väl hålla reda på sina hundar" och så var det bra med det.

Om man inte lyssnar på dem som drabbas så kommer det att bli krig. Det borde gå att komma fram till något som båda sidor kan acceptera.

Man löser inte problemet genom att avfärda problemet som om det var enbart gnäll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon