Hej Karin, och välkommen till odlarfolket!
Jag håller med Mia, var lite försiktig med att gräva till du har koll på vad som finns var. Prata med föreningens ordförande / andra odlare i ditt område och fråga dem om de kan peka ut och namnge växter på din lott.
Många vårväxter syns inte ovan jord nu tex. Rita sedan en enkel ritning över lotten som du känner till den och spar den till i vår. Den kommer du att vara glad över då eftersom lotten kanske ser helt tom ut en bit i på våren. (Även perrenner gömmer sig på vintern) Ogräs grävs bort så länge de dyker upp, gräv rätt djupt, många arter har maffiiga rotsystem. Jobbigt men ger utdelning i vår, då det blir mindre ogräs som kommer upp då!
Det brukar synas var kökslandet finns. Det är bra att göra i ordning under hösten särskilt om det är lerjord. Då vänder du jorden ordentligt. Får du stora lerklumpar så dela dem bara 1-2 gånger, resten spränger väta och kyla i sär under vintern. Sedan ordnar du resten där i vår. Sedan håller jag med om att gillar du Vitlök, fixa en liten yta och sätt klyftor i september för skörd nästa sommar!
--------------------
Pepparmynta Omnia mea mecum porto -"Allt som är mitt bär jag med mig"
|