Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla citron
          Chiliman
          Inlägg 12-09-2010, 19:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 32 987

Hej. smile.gif Förra året satte jag en citronkärna. Den kom upp efter ungefär en månad och såg fin ut.
          Men när det blev kallare och jag tog in den, så dog den. sad.gif
          Jag gjorde ett nytt försök detta år, men det hände samma sak. Vad har har jag gjort för fel.
          Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-09-2010, 13:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer om du inte svarar på mina frågor så jag får mer information.

varför den fäller bladen när den tas in eller mår dåligt eller dör, finns ja många orsaker.

Citera
          Chiliman
          Inlägg 13-09-2010, 13:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 32 987

CITAT (flaxss @ 13-09-2010, 14:28) *
          jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer om du inte svarar på mina frågor så jag får mer information.

varför den fäller bladen när den tas in eller mår dåligt eller dör, finns ja många orsaker.

förlåt för sent svar. Jag sådde den i växthuset.Jag vattnade den när det blev tecken på torka.
          Jag bor i zon 5. Jag lät den stå i växthus tills jag tog in den i början av september.
          Den upplevde som kallast ungefär 5 plusgrader. När jag tog in den lät jag den stå i ett fönster.
          Den verkade inte va angripet av någonting och rötterna såg ut att må bra.
          Bladen skrynklades ihop och föll av och stammen och rötterna blev stel som en pinne.
          Allt som allt han den växa 5 centimeter.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 13-09-2010, 19:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej
          Jag kan inte mkt men kan iaf berätta hur jag upplevt mina frösådder.
          De som är minst 1 år gamla är inga problem att ställa ut. De tål mkt & jag har inte vart noga med avhärdning el kalla nätter. De klarar sig fint ändå vare sig de är citronkärnor, apelsin, clamentin, grape etc.
          Men alltså om de är minst 1 år gamla.

De som jag satt på vintern/våren (samma år) har inte fungerat lika bra att sätta ut. De växer illa & blir väldigt fula & vissa har nästan dött så jag har ställt in dem igen.
          Då har det inte heller alltid varit så kallt men de verkar inte gilla när det blir lite svalare & vinden blåse osv.

Så kanske är det att du ska vänta ngt år så de blivit lite starkare innan du börjar ställa ut dem.
          Sedan har vissa av mina fått ngt skadade blad om det blivit för stark sol hastigt utan avhärdning men de flesta brukar vid äldre ålder för mig klara sig oerhört bra i alla väder fram tills septemeber & lite framåt. Alla mina står ute ff & mår fint.
          1 åringarna står inne & mår bra. smile.gif

Lycka till & kom ihåg att jag ä'r väldigt okunnig men efter ett par år av många citrus-frösådder så har jag lärt mig lite & framförallt efter hjälp här. Men lite måste man alltid prova i praktiken själv.

Redigerat av BigDaddy: 13-09-2010, 19:44

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 07:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon