Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla citron
          Chiliman
          Inlägg 12-09-2010, 19:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 32 987

Hej. smile.gif Förra året satte jag en citronkärna. Den kom upp efter ungefär en månad och såg fin ut.
          Men när det blev kallare och jag tog in den, så dog den. sad.gif
          Jag gjorde ett nytt försök detta år, men det hände samma sak. Vad har har jag gjort för fel.
          Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-09-2010, 19:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ja alla ett års fröplantor är känsligare än äldre. dock avhärdar man dom så klarar dom sig utan skador när dom tas ut men dom är ju väderkänsligare än äldre robustare plantor samma gäller under vintern, första vintern är det bättre att fröplantor hålls lite varmare och äldre kan sedan ställas svalare. fast det konstiga här är ju att den dör/mår dåligt när den kom in. om jag fattat allt rätt ?

men det är ett bra tips att ha alla frösådder inne till nästa sommar alt ha i växthus eller annan skyddande miljö.

ett nytt inlägg -------------------------------------------

här är några orsaker till att dom kan må dåligt inne

några av orsakerna kan som vi skrev innan vara miljöchock (miljöbyte). att du inne har för mörkt och för torrt. speciellt varmt i samband med mörker. citroner brukar dock vara ganska tåliga mot torrluft och vintermörker. men det kan ju skilja hur torrluft man har. detta brukar göra bladen vissna (torra områden på bladen) och att den fäller bladen. är det mörker fälls dom gröna.

annan orsak är att du övervattnat den eller att den fått för lite vatten. vilket gör att rötterna får problem och därmed fäller bladen. bladen blir antingen vissna först eller fälls helt gröna.

har du kollat noga efter sköldlöss, bladlöss och spinn så tror jag inte du har fått problem med ohyra. spinn är små spindeldjur som sitter på undersidan av bladen. sköldlöss är platta runda löss med en vaxartad sköld på. sitter tätt emot stammarna och i bladveck och på undersidan vid bladnerverna. bladlöss sitter på unga blad och skott på solsidan oftast.

bladlöss och sköldlöss ger väldigt kletiga blad. och klet på fönster och fönsterkarmen.

sedan när man har dom inne är det bra att ha jämntemperatur över hela växten. så att inte rötter är kalla och bladen varma eller tvärtom det kan ibland orsaka blad fall.

fel jord kan ockås göra att rötterna mår dåligt och att växten (kronan, bladen) också mår dåligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon