Jösses vilken massa.
Visst har jag några favoriter i trädgården men några 'namn' tänker jag inte bju på. haha Ja, kanske några.
Min trädgård är min mormors gamla. Det finns några standardväxter här som jag IDAG inte vill missta.
Det står en gammal
löjtnantshjärta här som är äldre än mig. Nu när vi ska anlägga ny rabatt vid den så gräver vi runt den för den 'bara måste' stå kvar. Den var ju mormors.
Sen finns det några gamla
pioner här. Bondpion och nån doftpion. De har ungefär lika många år på nacken som Löjtnants hjärtat.
I början när jag övertog trädgården så avskydde jag pionerna. Jag försökte allt för att bli av med dem. Att gräva upp dem gick inte. Det var som betong när man försökte köra ner spaden.
Jag har försökt förgifta dem med både det ena och det andra. Köra över dem med gräsklipparen funkade inte heller.
Vad jag än gjorde så ger jag mig fasen på att de bara tog det som en utmaning för att växa och bli STÖRRE än tidigare. Efter tre års mordförsök gav jag upp. Idag, mer än 10 år senare så är jag ganska glad att de inte gav sig. Nu är jag ganska förtjust i dem.
Min största favorit är ändå
Hostorna. All variation som finns.
Rosor och clematis står också på favoritlistan.
Min ena ros
'Schneewitchen' (nu fick ni ett namn

) är en enveten rackare den med. Den vägrar växa och bli stor. Men blommar, det gör den. Hon börjar nu, Häxan', och blommar in i december. Jag klipper blommorna för att hon ska lägga energin på att växa men det ger hon blanka tusan i. Hon har bestämt sig för att blomma så efter ett tag ger jag upp.
Jag är ganska trogen mina få favoriter men det smyger allt in några andra perenner ibland.
Min
vita Löjtnantshjärta kan jag inte annat än älska, den heller.
Den måtte gå på anabola för jesingen vad den drar iväg. Stor som attan och jag får dela den varje år för att den inte ska ta över i rabatten.
Astilbe är också nåt jag gillar skarpt och
Alunrot. Det är variationerna jag gillar.