|
smuleborg
13-09-2010, 21:13
Tipsa oss andra. Skriv gärna en kommentar. Jag väljer femton (har skalat bort en hel del), tror jag att det blev - du väljer som du vill. Min ordning är det som spontant kom upp i huvudet, så en viss rangordning finns. Under årens lopp har jag delvis ändrat smak eller kanske egentligen inställning. När vi blev med torp läste vi Christina Ilminges "Bevara och sköta en gammal trädgård". Några år har gått och jag känner att vi inte "måster" förvalta varje ursprunglig planta eller själv-frösådd planta, det gror som bekant när jord ruskas om. Vi sparar som regel enstaka exemplar, och vi flyttar dem - utan dåligt samvete - många gånger (inte alltid!) till utkanten. OCH VI HAR UTROTAT SÅPNEJLIKAN! (detta i och för sig redan första trädgårdsåret). Och vi tillför nytt.
Mina kriterier: Lättskötta växter i betydelsen: Inget daltande t.ex. i form av uppbindning; ingen "större" risk för sjukdomar eller skadedjur; ingen köpt specialjord (i alla fall inte hos oss). Lång "njutningstid" (bladverk, blomma). Och såklart "subjektiv" bedömning; jag älskar t.ex. stormhattsranunkel 'Flore Pleno', till och med nu ! - när den ser helt kass ut.
Hoppar upp igen (efter det att jag listat), slås av enkelheten, inga märkvärdigheter.
Ranunculus aconitifolius 'Flore Pleno', stormhattsranunkel De är inte så kul just nu, men de blommar länge och har rätt länge rätt fint bladverk. I år blommade de från början av juni till mitten av augusti. När de blommar är de oemotståndliga. Tycker inte om att torka ut, det är alles. Hos oss: Rabatt i knapp halvskugga.
Höstanemon 'Honorine Hobbert' Vår favorit om hösten. Går sent i blom och blommar rikligt till första frostnatten (kan behöva vintertäckning, dock). Tycker inte om att torka ut. Hos oss står de i halvskugga.
Salvia nemorosa 'Caradonna', stäppsalvia Nu har också vi anammat den! Vi köpte ett gäng denna sommar, och föll direkt. Det gjorde också humlor och fjärilar. De står i full sol.
Lavendel 'Dwarf Blue' Vi, humlor och fjärilar älskar lavendel. Inte så kul när de blir "alltför vedartade", men tar man regelbundet sticklingar... De står såklart i full sol. Rätt mager jord.
Löjtnantshjärta Alba Jag skulle aldrig kunna tänka mig den rosa, men den vita älskar jag. Blomman är perfekt, fint ljusgrönt bladverk. Det sägs att bladverket vissnar ner direkt efter blomning, det har det inte gjort hos oss. Och den blommar typ från början av juni till mitten av augusti. Den tycker inte om torka. Den tar snabbt utrymme, utan att vara invasiv. Rabatt i knapp halvskugga.
Geranium Macrorrhizum 'Snow Sprite' Ja, det är en flocknäva, och den får vara med! Fint ljusgrönt bladverk, tills frosten tar den; skiftar åt rött om hösten. Oemotståndlig blomma. Egen frösådd. Rabatt i knapp halvskugga.
Geranium pratense 'Purple Haze' Mörkt fint bladverk, fin blå/lila blomma. Blommar rätt länge, bladverket är fint till frosten tar dem. Egen frösådd, det kan bli olika färg på bladverket, dumpa de du inte tycker om. Står i knapp halvskugga.
Geranium pratense 'Midnight Reiter' Bladverket! Mörkt svartröda blad. Bladverket håller sig tämligen fräscht tills frosten tar dem. Fina lila-blå blommor. Står i knapp halvskugga.
Geranium 'Rozanne' Marktäckare och vävare av stora mått, utan att på något sätt vara invasiv. Blommar här rikligt och oavbrutet från tidig juli tills frosten tar den. En slags mellanblå blommor (kunde vara annan blå nyans, men platsar här ändå). Står i halvskugga.
Rudbeckia fulgida sullivantii ´Goldsturm´, strålrudbeckia Om sensommaren/hösten tycker jag om varmt gula blommor. Strålrudbeckia är då en favorit. Blommar här rikligt och oavbrutet från början eller mitten på augusti tills frosten tar den. De är lätta att föröka med rotsticklingar. Skulle vilja samplantera med "trädgårdsstormhatteblå" växt, just den blå färg våra torpar-stormhattar har (men inte stormhatt). Står i sol/halvskugga.
Scabiosa caucasica 'Perfecta Alba', vit höstvädd Jag tycker om väddar, särskilt den här. Blommar från högsommar tills frosten tar den (om man knipsar bort vissna blommor). Mums för bl.a. humlor och fjärilar. En slags vävare. Står i sol/halvskugga. Vill ha näring om försommaren.
Echinacea 'Tomato Soup' Om sensommaren/hösten tycker jag inte bara om "fint bladverk" eller vita och varmt gula blommor - jag tycker också om denna röda. Jag tycker att de är hur läckra som helst. Står hos oss i halvskugga. Eryngium planum 'Blue Glitter', rysk Martorn. Där de står, soligt i mager jord, är bladverket lavendelblått eller vad jag nu ska kalla det för. Urhäftigt. Rätt lång blomningstid, och fröställningarna skäms inte för sig. Insekterna älskar dem hejdlöst. Se upp för en annan rysk martorn som sprider sig hejdlöst. Egen frösådd.
Akleja 'Green Apple' (ja här får aklejan plats!) Fint bladverk, och mängder med vita blommor (som i knopp är ljust limegröna). Lång blomningstid, från midsommar till början/mitten av augusti. Jag knipsar av fröställningarna, ifall ifall. Rabatt i knapp halvskugga. Egen frösådd.
Kaukatisk förjätmigej 'Jack Frost' Jag har pendlat i tycke och smak. Tyckte om dem när jag köpte dem, efter ett tag tyckte jag inte om dem, jag tyckte de såg svulstigt konstgjorda ut, nu tycker jag om dem igen. Frösprider sig, som alla vet, väldigt lätt. Om man knipsar bort vissna blommor så är det ur världen. Står hos oss i tämligen djup skugga. Fint bladverk tills frosten tar dem.
Jösses vilken massa. Visst har jag några favoriter i trädgården men några 'namn' tänker jag inte bju på. haha Ja, kanske några. Min trädgård är min mormors gamla. Det finns några standardväxter här som jag IDAG inte vill missta. Det står en gammal löjtnantshjärta här som är äldre än mig. Nu när vi ska anlägga ny rabatt vid den så gräver vi runt den för den 'bara måste' stå kvar. Den var ju mormors. Sen finns det några gamla pioner här. Bondpion och nån doftpion. De har ungefär lika många år på nacken som Löjtnants hjärtat. I början när jag övertog trädgården så avskydde jag pionerna. Jag försökte allt för att bli av med dem. Att gräva upp dem gick inte. Det var som betong när man försökte köra ner spaden. Jag har försökt förgifta dem med både det ena och det andra. Köra över dem med gräsklipparen funkade inte heller. Vad jag än gjorde så ger jag mig fasen på att de bara tog det som en utmaning för att växa och bli STÖRRE än tidigare. Efter tre års mordförsök gav jag upp. Idag, mer än 10 år senare så är jag ganska glad att de inte gav sig. Nu är jag ganska förtjust i dem. Min största favorit är ändå Hostorna. All variation som finns. Rosor och clematis står också på favoritlistan. Min ena ros 'Schneewitchen' (nu fick ni ett namn  ) är en enveten rackare den med. Den vägrar växa och bli stor. Men blommar, det gör den. Hon börjar nu, Häxan', och blommar in i december. Jag klipper blommorna för att hon ska lägga energin på att växa men det ger hon blanka tusan i. Hon har bestämt sig för att blomma så efter ett tag ger jag upp. Jag är ganska trogen mina få favoriter men det smyger allt in några andra perenner ibland. Min vita Löjtnantshjärta kan jag inte annat än älska, den heller. Den måtte gå på anabola för jesingen vad den drar iväg. Stor som attan och jag får dela den varje år för att den inte ska ta över i rabatten. Astilbe är också nåt jag gillar skarpt och Alunrot. Det är variationerna jag gillar.
kerstin z5-6
13-09-2010, 22:44
Återkommer i morgon  MEN "JACK FROST" har inte en enda frösådd hos mej planterad för 5 år sedan .. så detta är mkt olika
Krolliljan
14-09-2010, 05:47
Jag har flyttat ett par gånger de senaste åren och då även flyttat med en massa växter. Då har jag sållat ut och lämnat de som inte är favoriter. Det blir många att flytta med ändå. Vissa vill jag bara inte lämna tex alla dagliljorna  och krolliljorna  . Här kommer några av favoriterna som flyttat med: Jag får börja med aklejorna. Jag blir så glad när de första knopparna slår ut. Underbara blommor tycker jag. Pappa hade aklejor över hela trädgården. De fick fröså sig hur de ville och bildade ett försommarflor. Själv låter jag dem inte sprida sig så, men jag måste ha aklejor. Kantnepetorna får flytta med eftersom de blommar länge och drar till sig katter  . Jag har med åren mer och mer fått de vitblommande perennerna som favoriter. De lyser upp sommarkvällarna och lyfter fram dagliljornas färger, tycker jag. Den vita höstvädden , som jag sått av frön från en vänlig person här på Odla. Blekgul nunneört. Så spröd och vacker och blommar hela sommaren. Den vita floxen som har blommat jättelänge och sprider väldoft i halva trädgården. Vita kungsljus även de sådda av frön från en snäll Odliat. Vita strandiris.Vit malva. Bland långblommarna är det den vita fänrikshjärtan som är den klara favoriten. Den har blommat hela sommaren . Den blommar än. Vita purpurklätt kan jag alltid pilla ner någonstans. Vit strandiris
kerstin z5-6
14-09-2010, 17:15
[attachment=54902:pw6r01e7...sc76ragq.jpg] Zigadenaus elegans,Grönliljan, för bladen , den sofistikerat enkla orkideeliknande blomman, för den långa väntan från frö till blom-för allt Anemone nemorosa flore pleno-Dubblel vitsippa dubbelvit.jpg För att den är våren Alcea stockrosor -kan inte leva nästan utan dem 5.jpg meconopsis-färgen är oslagbar ajuli blåberg.jpg Meconopsis shelidonii Rosor-går inte välja representat den rotäkta Finska Aurora och Morden Ruby ajuli raurora.jpg Morden Ruby Dubbel Kabbleka-vår den med dammkabbleka.jpg Delphinium Riddarsporre särkilt de dubbla 25.jpg DSC02243smaller.jpg
smuleborg
14-09-2010, 18:32
CITAT (Katie @ 13-09-2010, 23:31)  Jösses vilken massa.  Många? Du skulle se den listan innan jag började radera  . Jag skulle aldrig vilja göra mig av med den vita pionen (med rött stänk i mitten) som fanns här från början, på tal om pioner. Underbart är kort, och det vill jag inte vara utan. Sedan kan smaken vara delad. Jag har svårt för Hosta  . En vitkantad i samplantering med vit höstanemon kanske? Har varit på väg, men backar av någon anledning. Samma sak med Astilbe - Nej tack! Visst är det härligt att smaken kan vara delad (Tråden: "Vad händer i din trädgård just nu" speglar verkligen det). Och så märker jag själv att smaken förändras, det man inte gillade förr, tycker man plötsligt jättemycket om (och vise versa). Clematis - Ja!
Krolliljan
14-09-2010, 18:35
Och kaprifol. Jag kan inte tänka mig en sommar utan kaprifol
smuleborg
14-09-2010, 18:38
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2010, 23:44)  Återkommer i morgon  MEN "JACK FROST" har inte en enda frösådd hos mej planterad för 5 år sedan .. så detta är mkt olika Jaha, jag har förutsatt att alla Kaukasisk förgätmigej fröförökar sig med rasande fart och har därför med största pedantiska nogrannhet knipsat bort fröställningarna. Jag låter bli nästa år.
smuleborg
14-09-2010, 18:54
CITAT (Krolliljan @ 14-09-2010, 06:47)  Jag har flyttat ett par gånger de senaste åren och då även flyttat med en massa växter. Då har jag sållat ut och lämnat de som inte är favoriter. Det blir många att flytta med ändå. Vissa vill jag bara inte lämna tex alla dagliljorna  och krolliljorna  . Här kommer några av favoriterna som flyttat med: Jag får börja med aklejorna. Jag blir så glad när de första knopparna slår ut. Underbara blommor tycker jag. Pappa hade aklejor över hela trädgården. De fick fröså sig hur de ville och bildade ett försommarflor. Själv låter jag dem inte sprida sig så, men jag måste ha aklejor. Vi gillar också akleja, men begränsar dem. Jag glömmer aldrig när vi såg den första aklejan, det var då en mycket eftersatt och helt igenvuxen torparträdgård. När vi började gräva, fanns de så överallt. Vi fick lova att gräva bort. På ett ställe får de vara helt ostörda, tillsammans med andra "stryktåliga" växter. Vi har haft vit höstflox och älskade dem, det gjorde rådjuren också. Efter ett par säsonger grävde vi bort dem. Tycker också väldigt mycket om vita blommor
Gunilla T
14-09-2010, 19:10
CITAT (smuleborg @ 14-09-2010, 19:32)  Många? Du skulle se den listan innan jag började radera  . Jag skulle aldrig vilja göra mig av med den vita pionen (med rött stänk i mitten) som fanns här från början, på tal om pioner. Underbart är kort, och det vill jag inte vara utan. Sedan kan smaken vara delad. Jag har svårt för Hosta  . En vitkantad i samplantering med vit höstanemon kanske? Har varit på väg, men backar av någon anledning. Samma sak med Astilbe - Nej tack! Visst är det härligt att smaken kan vara delad (Tråden: "Vad händer i din trädgård just nu" speglar verkligen det). Och så märker jag själv att smaken förändras, det man inte gillade förr, tycker man plötsligt jättemycket om (och vise versa). Clematis - Ja! Visst förändras det över tid - vänta bara tills du upptäcker Hosta  Astilben håller jag dock med om. En underbar liten växt som jag vill framhålla är Gentiana sino - ornata - höstgentiana. Den blommar sent, har knoppar här just nu men den brukar klara lite minusgrader innan den ger upp. En alldeles otrolig blå färg har den, finns en hel del varianter också av den, vita och prickiga men den blåa är vackrast. Surjordsväxt som inte är svårodlad och lätt att föröka eftersom den har ett krypande växtsätt.
smuleborg
14-09-2010, 19:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-09-2010, 18:15)  [attachment=54902:pw6r01e7...sc76ragq.jpg]Zigadenaus elegans,Grönliljan, för bladen , den sofistikerat enkla orkideeliknande blomman, för den långa väntan från frö till blom-för allt Grönlilja, har inte hört talas om den, blir nyfiken. Kanske blir den en kommande superfavorit även hos oss. Ja, den blå är oslagbar. Har lyckat driva fram en från frö till blomma (en av alla "tog sig"). Underbart kan vara kort. CITAT (Krolliljan @ 14-09-2010, 19:35)  Och kaprifol. Jag kan inte tänka mig en sommar utan kaprifol  Ja, så känner jag också. Vi har ett rätt stort bestånd, av okänd sort, i den vildare delen; klättrar upp i träd o.s.v. En underbar tid på året då den blommar.
smuleborg
14-09-2010, 19:41
CITAT (Gunilla T @ 14-09-2010, 20:10)  Visst förändras det över tid - vänta bara tills du upptäcker Hosta  Astilben håller jag dock med om. En underbar liten växt som jag vill framhålla är Gentiana sino - ornata - höstgentiana. Den blommar sent, har knoppar här just nu men den brukar klara lite minusgrader innan den ger upp. En alldeles otrolig blå färg har den, finns en hel del varianter också av den, vita och prickiga men den blåa är vackrast. Surjordsväxt som inte är svårodlad och lätt att föröka eftersom den har ett krypande växtsätt. Vi har den, Gentiana sino - ornata, fantastisk och ska, som du skriver, framhållas. Den togs bort i min ursprungliga lista eftersom den, i mina ögon, behöver "specialjord". Ja, jag vet - eller känner det på mig - jag kommer att upptäcka Hosta. Och älska den. Och bli samlare.
Överbölingen
14-09-2010, 23:49
Delphinium, Aquilegia, Meconopsis, Anemoner, Gentianor, lökväxter, Hemerocallis, Pioner, Geranium och ...
Årstid?
Herregud, favoriter är ju de växter som passar där de funkar i sin rabatt och vid rätt tidpunkt.
kerstin z5-6
15-09-2010, 10:46
Bergvallmo kan vara knepig om man inte vet knepet"  dvs att de små måste ha det kallt om fötterna för att utveckla rötter.. Grönliljan kan man så, den är dock et grässtrå ett långt tag innan den blir något Ja bengt du har rätt:)
smuleborg
15-09-2010, 20:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2010, 11:46)  Bergvallmo kan vara knepig om man inte vet knepet"  dvs att de små måste ha det kallt om fötterna för att utveckla rötter.. Grönliljan kan man så, den är dock et grässtrå ett långt tag innan den blir något Ja bengt du har rätt:) Den blå; jo. Fick mycket god vägledning här då det begav sig... Appropå grönlilja; ser i Zetas katalog att den finns i deras ordinarie sortiment. Står på min inköpslista nästa säsong. Tack  . Ja, vi driver upp själva, men har blivit lite öppnare för att köpa plantor (men de står i "karantän" en tid innan utplantering).
Primavera in anticipo
15-09-2010, 20:39
Lavendel! En tveklös förstaplacering som jag tycker alla människor borde ta till sitt hjärta. Lättskött, vacker, och doftar så att man får lust att skriva hymner. Övriga favoriter utan inbördes ordning: Rudbeckia - vacker och dessutom en fjärils och humlemagnet. Vallmo - obetalbara vibbar av sommar sol värmebölja och hav. Kaprifol - dra in ett djupt andetag... behöver inte säga mer! Höstanemon - vacker som få, förgyller naturen när allt annat börjar komma av sig. Stäppsalvia - underbar insektsmagnet. Fjärilar, humlor och bin i mängder, en riktig livgivare. Mynta - sprider sig som pest och är fantastiskt till partydrinken! Oregano - krydda som är en självklarhet i köksträdgården. Timjan - samma självklarhet som ovan. Rosmarin - jo det går, bara bestäm er bara för att våga! Pipranka - det grönaste och tätaste man kan låta slingra upp för en vägg, mur, träd m.m. Vinranka - vackert, kulturellt, gott, och sydländskt. Taklök - perfekt i stenläggningar, bergskrevor m.m. Sköter sig själv. Alunrot - Murrigt och stämningsfull när hösten kryper inpå stugknuten. Det var några. Jag kommer säkert på en handfull till så fort jag klickat på "skicka svar"-knappen...
Alexander-VG-zon3
15-09-2010, 20:58
antar att det är perenner vi menar ?
sådana som är örtartade och vissnar ner.
jag är inte så mycket för perenner men gillar dessa ;
sedum, taklök, gunnera, bergsingefära, härdiga orkidéer, tolmiea menziesii, aronsskägg, nävor, vallmo, stockrosor, malva, kryddor, ormbunkar, gräs, primula, saxifraga, aubrietia (ja och alla andra alpin och stenparti-perenner och så många lök och knöl växter).
jag har svårt att bestämma mig.
CITAT (Primavera in anticipo @ 15-09-2010, 21:39)  Lavendel! En tveklös förstaplacering som jag tycker alla människor borde ta till sitt hjärta. Lättskött, vacker, och doftar så att man får lust att skriva hymner. Nja, inte om man är allergisk.  Lavendel och Hyacinter är nåt som aldrig kommer att finnas i denna trädgården. Visst är de vackra men vad hjälper det. Smultron däremot. Det är nåt som borde finnas i varje trädgård. Både röda och vita. Vad vore en sommar utan att trä små smultron på ett grässtrå. Självklart ska de ätas också.
smuleborg
16-09-2010, 19:58
CITAT (Katie @ 16-09-2010, 13:05)  Nja, inte om man är allergisk.  Lavendel och Hyacinter är nåt som aldrig kommer att finnas i denna trädgården. Visst är de vackra men vad hjälper det. Jag är doftöverkänslig. Jag reagerar med nästäppa, hosta, "andningssvårigheter" och huvudvärk mot lavendel i form av typ kräm och tvål med lavendel (en mardröm är Savon de Marseille med lavdendel). Örten lavendel i trädgården har jag inga problem alls med, kanske för att den är "ren" (inga kemikalier) eller för att "luften cirkulerar", jag vet inte. Ett annat exempel, vi har "ursprunglig" bondsyren; utomhus har jag ringa besvär (ytterst lite nästäppa, det kan jag leva med), men jag skulle inte klara av en bukett inomhus. Detsamma gäller t.ex. kaprifol och lilja. Att regelbundet äta färsk chili hjälper mig (tron kan flytta berg, men huvudsaken är att det hjälper). Torkad chili har ingen effekt, inte heller köpt chilipasta/currypasta med chili i. Jag kan nu t.ex. tämligen obehindrat gå in på Åhlens City (parfym på bottenvåningen) för att ta rulltrappan upp eller ta T-banan utan att särskilt reagera på medpassagerarnas dofter i form av parfym, mousse och allt vad det nu är. Det är en lättare tillvaro på kontoret med. Naturligtvis köper jag parfymfritt tvättmedel, diskmedel o.s.v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|