CITAT (Jan Lindgren @ 14-09-2010, 21:15)

Hej Meriona!
Ta och läs de sidor du rekommenderar. Den europeiska vargen äter med förtjusning ren och var förr vanlig i fjällkedjan. Samerna var mycket snabba med att utrota den. Det är tack vare samerna som nästan inga vargar har lyckats ta sig in i Sverige från Finland. Varg river kor så varför skulle de inte riva hästar? Vargen äter det mesta som den kan döda vilket är typiskt för de flesta rovdjur.
Jag vidhåller att vi ska ha varg i våra nationalparker så att vi kan ha våra husdjur kvar och på så sätt hålla lite marker öppna. Jag vill inte heller att du ska råka ut för en allvarlig ridolycka när din häst blir skrämd av vargar.
MVH
Jan Lindgren
Jag relaterar till den information som gavs på träffen av en stiftelse som har till uppgift av regeringen bland annat att ge saklig och opartisk information om våra rovdjur. Och svensk varg river oerhört sällan kor, det har hänt att den tar kalvar som irrar sig bort från flocken, vad gäller Rialaflocken var det kalvar som kommit ur hägnet. Du är duktig på att ge halvsanningar, Jan.
Och jag är inte ett dugg rädd för varg, vare sig jag sitter till häst eller promenerar i svampskogen, och då bor jag i Vargområde.

Tvärtom skulle jag bli väldigt glad.
CITAT (Huggorm @ 14-09-2010, 21:20)

Och hur långt räcker älgkalvarna, hur många vargar får äta sig mätta? Och vad gör dom när älgarna tar slut?
Då äter de huggormar.