Jag har målat på tapet flera gånger och det har gått bra men som tidigare sagts så är det supernoga med underarbetet för varje litet spikhål kommer att synas annars. Samma sak med tapetskarvarna, ligger tapeten omlott finns det en slags "hyvel" (med industrirakblad) för att jämna till ytan men man skall ändå spackla innan man målar eftersom ALLT syns efteråt. När det gäller strukturtapet är det inte riktigt lika noga med skarvarna eftersom strukturen kan vara rätt förlåtande men spikhål, skruvhål och liknande bör dock spacklas igen, kanske inte med spackelspade eftersom det är en ojämn yta men man kan ta lite spackel på tummen och trycka i och så gott man kan för att få det att likna resten av tapeten. Målartvätt är inte att rekommendera innan då det kan få tapeten att släppa men man bör absolut dammsuga ytan innan och kanske torka av med en lätt fuktad trasa.
Förstår egentligen inte riktigt varför man skall måla på tapet eftersom det är billigare att tapetsera om än att måla, dessuiom går det fortare med tapet. Jag målade min tapet i vardagsrummet för att mönstret var så himla fint och jag ville ha det kvar (ser ut som vasstrån) fast faktum är att den blev finare som ommålad än vad den var som nyuppsatt.
|