Hej Anja,
Jag har ingenstans gjort personangrepp mot dig. Vet inte var du har fått detta ifrån? Istället har jag sagt att jag endast ville hålla denna tråden fri från försäljare och anser inte att jag varit otrevlig mot dig på något sätt.
------
På grund av att tråden redan spårat ur totalt och det finns en efterfrågan på information så tar vi det här.. Har lite kort om tid men kan skriva av mig lite snabbt..
Angående nackdelar med LED;
1. Använder ni er av 1w dioder i växthus är ljuspenetrationen är inte att jämföra med HPS/MH. Ljuset når inte rötterna vid höga höjder utan endast toppen på plantorna. 2. Falsk marknadsföring! 90W motsvarar 400W, 50.000h, osv osv. De flesta säljarna kan inte presentera bevis. Somliga kan, de flesta kommer med luftargument som de fått av sina återförsäljare. 3. Ingen UV-strålning! Visst det kan vara bra, men vissa växttyper behöver UV-strålningen 4. Bildar ingen värme! Visst det kan också vara bra beroende på situation, men oftast inte. 5. Väldigt tunt med vetenskaplig bevisning. Oftast visar försäljaren upp en kurva som visar absortionspeakarna för 630/660nm ljus osv. Detta betyder ingenting egentligen, kan de påvisa vilka växter som vill ha vilken slags ljus? Oftast inte, detta då väldigt tunn forskning endast finns tillgänlig.
Har inget emot LED, men det finns en del att tänka på när man väljer belysning. I vissa fall kan en högkvalitets LED odlingslampa vara bästa valet, i andra fall är det inte det.
|