Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> måla på tapet
          vanjalarsa
          Inlägg 15-09-2010, 09:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

HEj
          Oj vad kul att se era jättefina bilder och bra ideer!
          nu har jag en fråga: har ni målat på tapeter någon gång? blev det bra? Vad är viktigt att tänka på? Måste man tvätta med målartvätt först? Jag hade tänkt låta bli att spackla och rolla färgen. Vad tror ni?
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malcolm
          Inlägg 15-09-2010, 17:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag har målat på tapet flera gånger och det har gått bra men som tidigare sagts så är det supernoga med underarbetet för varje litet spikhål kommer att synas annars. Samma sak med tapetskarvarna, ligger tapeten omlott finns det en slags "hyvel" (med industrirakblad) för att jämna till ytan men man skall ändå spackla innan man målar eftersom ALLT syns efteråt. När det gäller strukturtapet är det inte riktigt lika noga med skarvarna eftersom strukturen kan vara rätt förlåtande men spikhål, skruvhål och liknande bör dock spacklas igen, kanske inte med spackelspade eftersom det är en ojämn yta men man kan ta lite spackel på tummen och trycka i och så gott man kan för att få det att likna resten av tapeten. Målartvätt är inte att rekommendera innan då det kan få tapeten att släppa men man bör absolut dammsuga ytan innan och kanske torka av med en lätt fuktad trasa.

Förstår egentligen inte riktigt varför man skall måla på tapet eftersom det är billigare att tapetsera om än att måla, dessuiom går det fortare med tapet. Jag målade min tapet i vardagsrummet för att mönstret var så himla fint och jag ville ha det kvar (ser ut som vasstrån) fast faktum är att den blev finare som ommålad än vad den var som nyuppsatt.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-09-2010, 20:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (malcolm @ 15-09-2010, 18:06) *
          Förstår egentligen inte riktigt varför man skall måla på tapet eftersom det är billigare att tapetsera om än att måla, dessuiom går det fortare med tapet. Jag målade min tapet i vardagsrummet för att mönstret var så himla fint och jag ville ha det kvar (ser ut som vasstrån) fast faktum är att den blev finare som ommålad än vad den var som nyuppsatt.

Kan man inte hänga upp tapeter så är det ju ett alternativ att måla på den befintliga tapeten - så resonerar jag och kanske fler.

Egentligen hatar jag detta med rotavdrag - det är hopplöst att få tag i hantverkare. Ska leta efter lediga polacker istället

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 01:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon