Det är väl så att så länge det finns krav på större, härdigare, grönare växter så kommer det aldrig sluta. Nej, det är egentligen inget stort problem, jag kan leva med det. Men man måste värna om det ursprungliga, det som genom evolutionens gång har utvecklats och sublimiserats till något som har tagit flera 1000 år att frambringa och som inte tar mer än ett par veckor för producenterna att förvanska.
Dom perfekta egenskaper som har utvecklats är inget som går att återskapa på ett par år (inte helt iaf) När det en gång har manipulerats med är det irreparabelt för all framtid. Snart kanske frukter som kiwi, clementin, aprikos får lämna plats åt monsterhybrider som är mer lukrativt att handla med.
Det jag vill försöka belysa är att kvalitén på korsningarna aldrig kan bli lika bra som det ursprungliga, man kan mixa och blanda så man förädlar vissa egenskaper men då sker det på bekostnad av ett annat. Man gräver sin egen grav på ett sätt eftersom det som är bra för stunden resulterar i att allt faller ihop i slutändan.
Men vad jag snackar, nu framstår ju detta som mitt kall i livet, att bekämpa hybridisering men så är det naturligtvis inte. Jag tycker bara det tål att tänkas på lite grann
--------------------
Zon II
|