Full version: Citrushybrider
Tyr
På www.livsmedelssverige.org finns att läsa följande om clementiner:

""Den grupp av frukter som ofta kallas "småcitrus" omfattar en hel rad apelsinliknande produkter varav den mest vanliga i Sverige är clementinen. Frukterna omfattar olika varianter av mandariner eller korsningar mellan mandariner och andra citrusarter.

Stamformen av mandarinen kommer från ön Mauritius. Dessutom är två andra varianter kända, tangerinen, som härstammar från Nordafrika och uppkallats efter urskeppningshamnen Tanger, och satsuma, som härstammar från den japanska ön Kiushu. Dessutom finns ett stort antal korsningar mellan mandariner och andra citrusarter. Frukterna är mindre, sötare och mer aromatiska än apelsiner. Skalen är tunna och lätta att skala av. ""

Är det nån mer än mig som stör sig på alla dessa hybrider?
Syftet med dom måste ju enbart vara för lönsamhetens skull. Sen att smaken och perfektionismen går förlorad, det struntar producenterna i.

Jag kan till viss del förstå varför man tar fram hybrider, t ex för att dom ska tåla längre transportsträckor osv men det får inte gå till överdrift.

Men det finns ju mängder av hybrider i växtvärlden så det kanske inte är något nytt men det tål att tänkas på tycker jag iaf .
Ingrid på Västkusten
Nej jag stör mig inte alls tvärtom är det mkt spännande med alla de nya smaker. Om man störde sig på hybriderna skulle man aldrig ens kunna äta en vanlig apelsin som troligtvis är en hybrid ifrån början!!!!

Däremot bär det mig emot om förädlingsarbetet förstör gamla invanda och inarbetade hybrider som vi haft i århundraden.....bara för att ta fram nytt och resistsentare för yrkesodling.

Gamla hybrider tål transporten utmärkt, det är på et annet sätt med citrus jämfört med andra exotiska växter.

Tänk på dne helt suveräna Oroblanco-hybriden, även kallad sweetie :-) mums!
Eller Ugli - som faktiskt var mkt godare smakomgång 2 för min del. Eller grapefrukten - också en hybrid!

Hälsar Ingrid
Anders zon III
Ja, herregud, vad skulle trädgård vara utan kulturformer?

Nog för att jag vurmar för naturen och måttligt förädlade, (hybridiserade), växter. Men mathållningen skulle inte inte alls fungera utan kulturformerna.

Mera hybrider!

biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Det var väldans kul det här - jag gick och funderade ett tag på en hel del saker - Tyr, det snurrade bra i skallen här. Visserligen avskyr jag F1:or och F2:or och vad fröföretagen gör och att smaken ofta inte finns längre i moderna hybrider där man selekterar på storlek itne smak.....och där tycker jag det är helt förkastligt. Svalöf Weibulls ansträngningar att ta fram en Roundupresistent sockerbeta t ex - STÖÖÖÖÖÖN.....men att slänga ut allting - det gör jag då itne. Speciellt inte i fallet citrus - där jag ju som Du märker tycker tvärtom :-))

Hälsar ingrid
Tyr
Det är väl så att så länge det finns krav på större, härdigare, grönare växter så kommer det aldrig sluta.
Nej, det är egentligen inget stort problem, jag kan leva med det. Men man måste värna om det ursprungliga, det som genom evolutionens gång har utvecklats och sublimiserats till något som har tagit flera 1000 år att frambringa och som inte tar mer än ett par veckor för producenterna att förvanska.

Dom perfekta egenskaper som har utvecklats är inget som går att återskapa på ett par år (inte helt iaf)
När det en gång har manipulerats med är det irreparabelt för all framtid. Snart kanske frukter som kiwi, clementin, aprikos får lämna plats åt monsterhybrider som är mer lukrativt att handla med.

Det jag vill försöka belysa är att kvalitén på korsningarna aldrig kan bli lika bra som det ursprungliga, man kan mixa och blanda så man förädlar vissa egenskaper men då sker det på bekostnad av ett annat. Man gräver sin egen grav på ett sätt eftersom det som är bra för stunden resulterar i att allt faller ihop i slutändan.

Men vad jag snackar, nu framstår ju detta som mitt kall i livet, att bekämpa hybridisering men så är det naturligtvis inte. Jag tycker bara det tål att tänkas på lite grann
Anders zon III
Clementin, banan, plommon och jordgubbar är väl ändå exempel på lyckade hybrider?
De finns inte vildväxande...
Ingrid på Västkusten
Banan och plommon finns vilda sorter utav men det är inte de fruktrna vi köper.
Tänker då på t ex krikon - närmaste vi har till vilda plommon kanhända...
kul tråd det här!

Jag hoppas andå att mycket av det ursprungliga bevaras i genbanker för framtida generationer så att det inte är att förädla på förädlat om Ni förstår vad jag menar....

Hälsar ingrid
Anders zon III
Jaha, så krikon fanns vildväxande från början? Visste inte det... Hade läst att det var en korsning mellan slån och körsbärsplommon, men allt man läser är ju inte sant...!
Ina
Är det inte så att många "ursprungliga" frukter och bär är ganska osmakliga.... jag menar sura och små och sådär.... huh.gif blink.gif
Ingrid på Västkusten
ja kanske? Nån speciell Du tänkte på ?
Vi människor selekterar ju gärna på stora och söta etc etc

Hälsar ingrid fundersamt
Ina
Njaeeeeäää... Det var väl ingen speciell sort jag hade i åtanke.... kanske vildapel.... Det var väl mest i största allmänhet sådär. Det är ju precis som du säger att människan gillar sött, men det gäller ju andra djur på vår jord också.

Vilda växter måste ju "tänka" på att det blir en lagom balansgång mellan inkomster och utgifter om man säger så... Väldigt stora och söta frukter kanske ger större möjlighet till spridning av frön, men risken är ju att moderplantan inte orkar med i längden....

Ina funderar vidare... huh.gif
Tyr
Se då på koalorna som endast äter bladen från eukalyptusträden.
Eller pandorna som bara äter bambuskott, där kan man snacka om utgifter för trädet, om det var så du menade.

Bananen som vi allmänt äter idag är mycket riktigt en korsning av flera mindre ätbara varianter, det hade jag glömt. Och som jag sa tidigare, det vimlar av hybrider i växtvärlden och vissa såna vill man ju inte vara utan wink.gif

Förresten Ina, jag kollade ditt album och la märke till en stor "sprätt iväg" som du hade, den måste vara minst 5 år va?

Hur många stammar har den, 2, 3 som har förgrenat sig längre upp, det var lite svårt att avgöra på bilden nämligen.
Ina
Den har massor med grenar. Kolla här; http://www.odla.nu/forums/index.php?s=1709...=4&t=1713&st=30 !! Här finns redan svaret!! biggrin.gif

Beträffande det där med utgifter för växterna tänkte jag nog mer på att det går åt mer energi än växten har råd med om just frukterna blir för stora och söta. Många förädlade arter skulle nog inte klara sig utan "kryckor" i form av bevattning och extra gödsling.... En tanke bara... huh.gif
Tyr
Det är det jag menar med att man förädlar fram en egenskap på bekostnad av en annan. Växtens nedärvda egenskaper är inget man kan skapa på konstlad väg, det ligger år av evolution bakom sånt.

Om man drar paralleller till boskapsdjur så har vi ju Belgisk blå som ett exempel, där har man koncentrerat sig på mängden kött per kilo djur. Fostren till kossorna måste förlösas med kejsarsnitt, djuren kan knappt stå för dom väger så mycket osv.

Med växter är det givetvis annorlunda, där har man inte samma moraliska och etiska ställningstagande att ta hänsyn till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon