Hej igen
Konstigt jag får inga epost när ni svarat trots jag ställt in det.... Jaja.
Kerstin: Jag håller med i ditt resonemang för jag tycker att det här känns som något annat än övergödning av kväve. Förra helgen flyttade jag om lite i rabatten och runt rosen var jorden riktigt kompakt. På andra håll i rabatten var den lucker och kändes mullrik och bra. Ja, tyvärr är rabatten vid husväggen och är bara ca 40 cm djup.
Rosen har i år blommat mer än förra året men samtidigt blivit mycket högre. Den är i år säkert 1.20m hög. Förra året kom den kanske upp i 0.75 m. Den har nu tre rakt uppstående kvistar som har gett blommor, förra året hade den bara 1-2 kvistar. Den remonterade dessutom det här året (vet inte vilken sort det är) men jag klippte bort blommorna för att tvinga den lägga att energin på att etablera nya rötter istället, då jag blev tvungen att flytta den. Den var på väg ut i gräsmattan... Rosen buskar/grenar sig inte av ngn anledning, trots att jag klippte ner den i våras. Förra året delade jag en stor höstflox och den har tagit sig fint och är nu nästan lika stor i år som förra året.
Har nu även planterat lite nytt: bla en vädd och en stockros, får se hur de klarar sig. Funderar även på att köpa in en malört "Silver queen" och se om den klarar sig i det torraste hörnet och får samsas med rosa rölleka, rosa nejlika, diverse oranga liljor och akleja ...
Jag får se om jag orkar gräva upp rabatten igen. Ev kör jag vidare på gräsklipp. Grävde och luckrade och flyttade om grejjer förra året och har grävt och luckrat och flyttat en del även i år. Har öst i gräsklipp i mina grönsaksbäddar och där var det jättemycket maskar i förra veckan, så det verkar fungera kalasbra! Är det för mycket kväve så lakas det väl bara ur under vintern, eller har jag fel?
Får se hur jag åtgärdar rabatten, har inte tid med för stora projekt då vi inte bor där på heltid. Det är ju tråkigt när det inte blommar ordentligt.
--------------------
|