Jag har en familjär form av Restless legs. Det blir värre vid väderomslag och av stress. Ofta har jag "good window of oportunity" att gå och lägga mig, om jag lägger mig tidigare på kvällen är chansen att somna ifrån det bättre. Kanske för man blir tröttare och mer irro ju senare det blir.
Jag har märkt att stödstrumpor hjälper. Tyckte också några år att apotekets
"venastat" hjälpte. Det är ett ämne (hästkastanj, samma som i Oriflame-gelen antar jag) som gör blodkärlen mer starka. Så jag tror absolut att vätska i benen, eller stort saltintag kan spela roll. Jag har själv (ovetenskapligt) funderat om nerverna är överkänsliga för retning och antingen ansamlingen av "skräp" som inte förs bort av bra blodcirkulation, eller vätsketrycket irriterar nerverna. Mina ben svullnar aldrig upp så det måste vara mycket känsliga för lätt vätskeökning i så fall.
En promenad en stund innan jag ska sova brukar hjälpa mig. Om jag inte kan sova är det rent dåligt ligga kvar i sängen och snurra, det bara betingar sängen med stress sedan.
Jag brukar gå upp och stretcha lite (se ut att sträcka ut framsida lår, ofta sitter man för mycket under dagen, och baksida lår, jag har strama muskler har jag märkt, tror restless legs frå musklerna att krampa ihop sig). Sen lägger jag mig i soffan ungefär som tidigare beskrivits, med benen på ryggstödet men med vaderna horisontellt så inte fötterna blir helt utan blod. Varma sockor är bra (annars fryser jag om fötterna).
Body Balance och Pilates är mycket bra övningar för RLS-förkortade muskler. Sen brukar jag försöka göra något som är "lättsamt" som se på TV eller läsa någon glam-tidning (inte nyheterna eller annat "jobbigt"). Jag har också skaffat ett gåband, ibland går jag omkring på det. Särskilt på vinter är det inte alltid så lockande att gå ut och gå mitt i natten i -20.
Mentholgel som kyler gillar jag också särskilt de dagar jag slarvar med stödstrumpor. Finns på TheBodyshop också, och oriflame. Duscha kallvatten. Kyla är bättre än värme. Men kyla kan också göra redan stela muskler stelare.
Just nu äter jag ett antiepileptika som heter Gabapentin. Det fungerar muskelavslappnande och kramplösande. Jag hade till slut helt stenhårda vadmuskler, som betong. Efter gabapentin är dom numer mjuka. Dock har jag ändå RLS vissa nätter, men det är markant förbättring. Jag har också testat Parkinsonmedicinen Sifrol, men den hjälpte inte mig men den hjälper många andra.
Som ni förstår jar jag en ganska allvarlig form, och alla behöver ju inte bli så här dåliga. Min RLS startade i tonåren, märkte det först när jag jobbade extra i butik i 9:an och stod mycket. Sen har det blivit värre och värre

Ett tag var det nära att jag skulle hoppa av mina studier då jag inte orkade läsa, kunde ju aldrig sitta still någon längre tid, ja eller möjligen sitta still men absolut inte fokusera när myrkrypen höll på.
Det är också riktigt att många läkemedel har en RLS effekt. Värt att nämna är "lyckopilloer" eller SSRI som de heter. Många får förvärrad RLS av dem. Jag hoppas KBT (kognitiv beteendeterapi) mot nedstämdhet kommer öka, för annars finns det ju i dag få alternativ för nedstämdhet förutom SSRI-läkemedel och att måsta välja på sänkt livskvalitet eller RLS och kronisk trötthet känns ju inget vidare.
Redigerat av Ezereht: 20-09-2010, 15:28
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5