Vi köpte en krossande flismaskin (dyrare, tystare modell) i våras. Rönn, al och tall går alldeles utmärkt att köra färskt. Andra trädslag skulle nog må bra av att få torka en del. Björk verkar vara svårast att få söndertuggade. Det kommer ut långa "maskar" som är krossade och ituggade men ändå sitter ihop. Det är kanske inte så kul i en rabatt. Själv sätter jag det i trädgårdskomposten och blandar med gräsklipp så där tror jag det är alldeles utmärkt. Har också satt en del på stigar och där är det nog bättre om det är i mindre bitar. Om de blir rikigt tuggade så är de ca 2-3 cm långa och dessutom krossade. Tunna grenar kommer ut nästan hela och mycket färskt löv kan göra att det lätt stockar så då är det bra att maskinen har back. Även färska grova grenar gör att backen behövs. Är nog rätt nöjd med maskinen, men har inte kollat om komposten faktiskt mår bra av det men tror att gräsklippet mår bra av att blandas ut med något grovt.
En maskin som klipper (billigare, mera högljudd model) av grenarna kanske fungerar helt annorlunda, men den har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan berätta om.
|