Mätningen av bukfetma och bukfettmans konsekvenser för hälsan var ju gamla nyheter. Det har man ju pratat om och vetat i minst 20-30 år.
Vad gäller orsakerna till diabetes typ 1, hos barn dyker det ju upp nya teorier stup i kvarten.
I går pratades och skrevs det också om att diabetesmedicinen 'Metformin' kan förhindra vissa former av cancer. Det var inte heller någon nyhet. Det hade man uppe redan före sommaren.
Att Nyhetsmedia tar upp dessa frågor just nu måste bero på att det inte finns några smaskiga valnyheter och i detta vakuum letar man förtvivlat efter något att fylla tidningar och nyhetssändningar med.
Jag håller med Elisabeth; skulle man lyssna på och ta till sig alla "hälsonyheter" som poppar upp och försöka leva efter detta, kunde man lika gärna kunna lägga sig ner och dö.
Om en vecka kommer de dessutom oftast med en dementi, eller någon annan fantastisk forskningsnyhet.
Bedrövligt av journalister/redaktioner att slå upp sådant stort. Oftast har de inte ens kunskapen att sätta in forskningsresulataten i sitt sammanhang.
Jag bryr mig sällan om den typen av "nyheter".
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|