CITAT (gnon49 @ 24-09-2010, 21:46)

Jo men det gäller att inte förköpa sig. då kan det bli dyrt. Lånet är ju för bostaden så pengarna flyger inte all värdens väg som med hyresrätt. En bostadrätt är ju ofta avstampet för att köpa villa senare i livet. Hög insats,låg hyr, låg insats,hög hyra är väl tumregel avs. bostadsrätter. Sen finns det säkert billigar hyresrätter också, men då inte hos dom kommunala hyresbolagen. Där är hyran allt annat än billig. Åtminstone i Uddevalla.
att hyra sitt boende är inte gratis precis, nybyggda hyresrätter är svindyra (ex, 2 rok, 60 kvm, exkl el, vatten, 9000 kr/mån, sthlmsförort), gamla likaså, efter ett stambyte höjs hyran med ca 800-1500 kr/mån, mer omfattande renoveringar kan rendera en hyreshöjning på 50 %.
man betalar alltid, i sin hyra, alla höjda avgifter som värden får + snöröjning, skötsel av gård, grovsopshantering (som precis som netha skrev ofta utnyttjas av villaägare).
trots detta så föredrar jag hyresrätter, jag vill kunna ringa till någon när spisen går sönder och så lagas den eller jag får en ny, det har jag betalat för, i åratal förmodligen.
och inte är jag mindre rädd om min lägenhet än vilken bostadsrättsinnehavare som helst heller.