CITAT (ängsvädd @ 24-09-2010, 21:58)

Tackar som frågar. Malcolms åsikter kan jag inte svara för, men jag anser att mätare - oavsett om de finns i hyres-, bostads- eller ägarlägenheter bidrar till energibesparing. Och mätarnas kostnad kan ju variera, bl a efter hur stort antal man beställer, vilket företag man beställer ifrån. Vatten- och elpriser varierar också så det går inte att säga att man aldrig sparar in mätarens kostnad. Har hört något rykte om eu-direktiv för individuella vatten- och elmätare men vet ej om det stämmer.
Jag har bott i alla varianterna och numera är det hyreslägenhet för min del. Hur ofta ingår elkostnaden i hyran? Jag har då aldrig varit med om det utan själv snällt fått betala min elräkning. Det finns separata mätare naturligtvis till alla som får betala sin el själva. Dessutom skulle jag vilja påstå att jag spar mer på varmvattnet nu än vad jag gjorde när jag bodde i villa. Att en mätare bidrar till energibesparing är bara nys. I så fall skulle man som hyresgäst kunna kräva att få mindre energislukande vitvaror. Jag tror att man i allmänhet förbrukar det man behöver och inte mer. Märkligt att de finns så mycket förutfattade meningar om hur andra beter sig.