CITAT (Christa @ 13-09-2010, 12:46)

Menar du alltså att likadana påsar från samma firma gett Gyllenbär två gånger och Kapkrusbär en gång?
Köper du f öv nya påsar varje år? Det jag sådde i år var från den påsen jag köpte förra eller kanske förrförra året. Det är ju rätt många frön i dem.
Har du dem alltid i kruka eller också på friland?
Japp, påsarna har sett likadana ut de tre år jag köpt och beskrivningen av dom här på Odla också. Det har alla tre åren stått att det ska bli kapkrusbär men först i år har det blivit det.
Jag har köpt ny påse varje år.... och ja, det är rätt mycket i påsarna. Brukar gallra rätt bra när jag skolar om och sen har jag ju försäljning av växter här.
Jag har bara haft dom i kruka i växthuset aldrig på friland.
CITAT (Maria S @ 13-09-2010, 13:08)

Jag frösådde ett gäng plantor av Gyllenbär i våras. De jag planterade ut på friland blev som du beskrev breda och låga - de jag hade i krukor i växthuset blev höga och buskiga. Så min spaning är att det är odlingsklimatet som avgör formen - gissningsvis blir de lägre om de utsätts för blåst?
/Maria
Kan ju stämma att de blir lägre i blåst men det beror nog på utrymme och ljus också. De gyllenbär jag haft i växthuset tidigare år har blivit låga och breda, nästan paraplyformade.